Alle heiligen 1 Alle heiligen

Wat viel er nu in de bus? Een strip over heiligen? Ah, oef, het is van de hand van Marcel Ruijters. Het zal dan wel niet zó heilig uitvallen...

Na Sine Qua Non heeft hij dus weer een strip over (heilige) nonnen gemaakt. Of alle heiligen die Ruijters gebruikt wel degelijk bestaan hebben, is eigenlijk bijzaak. Van hem verwachten we sowieso geen droge hagiografie: hij giet er zijn eigenbereide zwartehumorsaus over. Zo begin je de legende van Sint Lydwine te lezen, om bij De Drie biggetjes uit te komen. Anderen ontkomen de dood door dubbelgevouwen in een klok rond te lopen, maar stoten dan op ketterse volken die al skateboards en sextanten hebben. Sint Isidora bad zo hard dat haar handen aaneen bleven nadat ze afgehakt waren, maar die wel in staat waren karatechops uit te delen waar Bruce Lee nog een puntje aan kon zuigen. Wildemannen en Blemmyers, wezens zonder noemenswaardig lijf maar met supergrote oren, waren rond, en skeletten zijn bij de vleet. Deze skeletten verpersoonlijken de pest, maar slagen er blijkbaar toch in om de beschaving te redden.
Enfin, de verhalen zijn te zot om rond te lopen.

Bovendien is alles in beeld gebracht alsof het een echte hagiografie zou zijn. De beginletters zijn de zinnen zijn dikker aangezet, de tekeningen krijgen veelal een dikker kader. Tekstballonnen zijn er niet, wel beschrijvingen boven de tekeningen. Ik zeg: "zijn er niet", maar eigenlijk lieg ik. Er zijn geen ballonnen, maar toch zie je af en toe een Latijns woordje opduiken op zo'n lint dat wapenschilden siert. Die finishing touches geven het geheel een verrukkelijk ironisch gevoel.

Het heeft niet veel gescheeld of deze "Alle Heiligen" had het daglicht niet gezien. Normaliter moest de strip bij Oog & Blik verschijnen, maar die uitgeverij was blijkbaar niet meer geïnteresseerd. Gelukkig is Sherpa in de bres gesprongen. Waarvoor oprechte dank.