Drakko 2 De nevel van de slangen

Na 'De Laatste Trojaan' en 'De gesel Gods' kan je wel stellen dat Valérie Mangin een boon heeft voor space opera's, dictaturen en goden. Ook Drakko gaat het in dezelfde richting zoeken.

Keizerin Hascarah van het intergalactisch rijk der vuuraarde beschikt over een drakenleger dat alles op zijn weg in vuur en vlam zet. In het vorige deel zagen we Drakko, als Saurische krijger rijdend op een draak, samen met zijn gezellen van de Dertiende Horde de planeet Orchis vernietigen. De horde viel echter in ongenade en werd quasi vernietigd. Drakko sloeg op de vlucht.

In dit tweede deel is Drakko nog steeds op zoek naar een veilige schuilplaats. Hij komt eerst op de Ijzeraarde aan, de grootste vijand van het drakenrijk. Maar zelfs daar is hij niet veilig. Het komt tot een clash tussen het drakenrijken de Ijzeraarde. Drakko moet de nevel van de slangen bereiken, een nevel waar niemand durft te gaan, want beschermd door allerhande magische krachten. Is hij daar veilig?

Het eerste deel viel zeer goed mee, ook al omdat de combinatie draken en ruimte origineel te noemen viel. Maar nu dat verrassingseffect bekoeld is, valt het tweede deel veeleer zwak uit.
Er gebeurt veel, zeer veel. Er is de strijd tussen magie (de draken) en technologie (de Ijzeraarde). Er is de confrontatie tussen geweld en pacifisme, tussen goed en kwaad. Er is de relatie tussen draak en drakenrijder. Er is hoogmoed en de onvermijdelijke val. Ook wordt de oorsprong van de draken uitgeklaard.
En dat is een beetje te veel als je het mij vraagt. Het beperkte aantal pagina's laat niet toe om alles mooi uit te diepen. De relatie tussen draak en mens komt onvoldoende aan bod. Het conflict met de Ijzeraarde wordt wel heel snel afgehandeld, en het pacifistisch betoog aan het einde is eigenlijk tenenkrullend. Je voelt ook nergens mee met de hoofdfiguur, nochtans een vereiste om in het verhaal gezogen te worden.

Nee, dit tweede deel kon ons niet bekoren. Aan de tekeningen van Gajic ligt het nochtans niet. Hij schudt indrukwekkende scènes uit zijn mouw, en de inkleuring is bijzonder geslaagd. Maar het is niet genoeg om het verhaal te redden.