Ythaq 11 De langste adem

Ik ga maar meteen met de deur in huis vallen: de toegang tot een ander universum, in welk formaat dan ook, in je broekzak bewaren, is van de pot gerukt. Wat was Arleston toch aan het denken? “Laat ik maar even deze deur op een idiote plaats opbergen zodat ik er nadien iets leuk kan van maken?”

Je moet je bijna inhouden om het boek niet dicht te slaan. Maar, en daar ligt de clou, hetgeen nadien komt is gewoon goed. Bij deze vergeef ik hem dat hij geen betere manier vond op het ogenblik. Of wou hij Narvath misschien gewoon helemaal op dezelfde hoogte brengen als Lanfeust? Bon, hoe je het ook bekijkt, Ythaq blijft na elf delen een topfantasiereeks die je bijna niet loslaat.

Ons trio is, met de toegang tot het andere universum, beland op een paradijselijke planeet. Zoals je al kan denken, is altijd vakantie hebben ook maar niets en begint Graniet zich grondig te vervelen … Tot ze een job aanneemt en Narvath alleen achterlaat met de listige Callista. Wat, zal blijken, een rampspoed aan gevolgen meebrengt.

Tekenaar Floch blijft de grootmeester van deze reeks: hij zet opnieuw zeer treffende beelden neer en je blijft genieten van alle pracht die hij op papier zet. Sinds hij deze reeks doet, heb ik me met zijn werk nog nooit verveeld. Hij blijft op eenzelfde elan verdergaan en we willen dit niet anders zien!

Arleston kent alle truken van de foor en laat je dit, indien je zulks graag leest, dan ook naar believen meemaken. Zijn werk blijft zo herkenbaar omdat hij een bepaalde manier van vertellen voor ogen heeft. Hij laat wel vrijheden toe aan zijn grafisch team, maar ment het geheel toch graag met strakke teugels om je gemakkelijk zijn universums te laten herkennen.

Maar bon, deze “De langste adem” blijft, ondanks die ene uitschuiver in het begin van het verhaal, een dijk van een avontuur in deze tweede cyclus. Als je nieuw bent in de reeks heb je alvast veel leesplezier voor de boeg eer je aan dit deel toe bent, ik raad je deze dan ook van harte aan. Heb je dit elfde deel nog niet in huis? Rep je dan als de donder naar de stripwinkel en trek het blik met excuses voor vrouw- of manlief maar al open want later die avond wordt het weer genieten!