Marsupilami 27 Sterrenhart

De scenarist en tekenaar van deze reeks duiken op in het woud van de Marsupilami’s. Ze komen langs om verhalen te sprokkelen om hun volgende strip te vullen. Maar de Marsupilami’s zijn weg. Ze zijn echt nergens te vinden en de lokale indianengroep vindt dat maar niks. Omdat ze weten dat de twee bezoekers de verhalen vertellen van de familie Marsupilami, gaan ze er van uit dat ze nu ook wel weten waar de Marsupilami’s heen zijn. Het gevolg is dat onder ‘lichte’ dwang scenarist en tekenaar aan het werk worden gezet. Ze verzinnen al vlug een verhaal over de zoektocht van de familie naar het sterrenhart. Het sterrenhart is de restant van een meteoor dat enkele dagen geleden ingeslagen is en zou mythische krachten bezitten. Papa Maruspilami kent deze krachten en wil ze graag hebben, bijgevolg sleept hij heel zijn familie mee op zijn zoektocht… althans zo gaat het verzonnen verhaal.

Het is wel een leuk gegeven om in de strip te zien hoe de twee creatievelingen in deze omgeving een fictief verhaal verzinnen over de Marsupilami’s. Natuurlijk is het gehele verhaal gefantaseerd, maar het kaderverhaal geeft een humoristische blik op scenarist en tekenaar en hun onderlinge verhouding. Ze kunnen elkaar al eens het leven zuur maken, maar dat past hier wel. Het bijhorende verzonnen verhaal over de familie Marsupilami’s vond ik iets minder dierlijk en meer menselijk dan bij andere verhalen uit deze reeks. Bijvoorbeeld het feit dat papa Marsupilami blijft zoeken naar het sterrenhart, ondanks de gevolgen voor zijn gezin en zichzelf gaat in tegen heel wat instinctief en eerder vertoond gedrag en is eigenlijk ook eerder menselijk te noemen. Dit past natuurlijk wel bij het kaderverhaal, dat de twee bezoekers in normale omstandigheden gewoon maar de verhalen noteren die echt plaatsvinden en dat ze er nu eentje moeten verzinnen. Door hun onervarenheid met deze situatie, kan het Marsipulami-verhaal anders aanvoelen dan anders. Maar toch gaat mijn voorkeur naar de iets dierlijkere verhalen. Dit neemt niet weg, dat het verhaal vol humor zit en dat de lach regelmatig opduikt.

In het kort: 2 verhalen in één en beide kennen hun geestige momenten.