Assassin's Creed 5 El Cakr

Boek naar film; strip naar film (en omgekeerd); strip naar boek; computergame naar film... die adaptaties zijn we al geruime tijd gewoon. Computergame naar strip blijft echter een uitzondering. Velen zullen bij deze laatste bedenkelijk de wenkbrauwen fronsen. En toegegeven: ook ik was behoorlijk sceptisch. Tot ik de reeks leerde kennen.
Assassin’s Creed is gebaseerd op de wereldwijde bestseller onder de computergames. Meer dan 57 miljoen exemplaren van dit spel gingen over de toonbank. Deze aantallen zal het papieren voortvloeisel wel nooit halen op een veel concurrentiëlere markt, maar soit. Feit blijft dat het verhaal tot nu toe wist te boeien en de nieuwsgierigheid kon vasthouden. Hopelijk komt daar met dit vijfde deel geen verandering in.

De tempeliers willen koste wat het kost de Assassijnen voor zijn in het vinden van de scepter van de godin Aset. Ze lijken echter op achtervolgen aangewezen. Zal hun ‘project Hydra’ daarin verandering kunnen brengen? En wat houdt dat project in? De Assassijnen hebben trouwens ook hun problemen: Hawk ligt in coma na een te lange sessie in de animus en de mol in hun organisatie is nog niet ontmaskerd. Tussen deze hedendaagse bedrijven door keren we regelmatig terug naar het verre verleden waar de alter ego’s (of voorvaderen) van de leden van beide partijen een verbeten strijd voeren om diezelfde scepter.
Voor deze reeks werden niet de minsten ingeschakeld. De scenarist van ‘De Zang van de Vampiers’ en ‘XIII Mystery’ heeft z’n pluimen al meer dan verdiend. Ook in deze reeks bewijst Corbeyran een ijzersterk scenario te kunnen schrijven. Zowel heden als verleden weet hij perfect te verweven tot een zinvol geheel. Bij elk album wordt er bovendien wel een nieuwe wending of verrassend personage geïntroduceerd. Het zorgt ervoor dat bladzijde na bladzijde blijft boeien.
De enige schrik die ik nog voel, is die voor een te langdradig verhaal. Zoals het er nu voorstaat weten we eigenlijk nog te weinig over de richting die dit epos zal uitgaan. Een einde lijkt nog niet in zicht. Maar met een auteur als Corbeyran weet je natuurlijk nooit. Plots kan alles heel snel gaan. Enfin, de toekomst zal het moeten uitwijzen, maar ik hoop op een stroomversnelling in een van komende albums.
Het tekenwerk van Defali is degelijk. Soms vind ik het wel te clean. Vooral de vechtscènes die zich in het verleden afspelen zouden wat minder modern mogen ogen. Op de (iets) complexere decors kan ik dan weer niets aanmerken. Die zijn erg sfeervol en realistisch gedetailleerd en stralen sfeer uit.

Besluit: Assassin’s Creed kan nog steeds bekoren en zal nog steeds meer dan enkel de spelliefhebbers kunnen bekoren!