Urbanus 157 Woehaha!

Je bent voor of tegen Urbanus... of toch in mijn familie. De ene groep koopt de strips bijna religieus, de andere verkettert ze. En af en toe barst de discussie erom los... altijd leuke familiebijeenkomsten. En dan ligt Urbanus 157 voor uw neus en vragen ze om die te bespreken. Wat ik ook zeg, één helft van mijn familie zal beledigd zijn... dus laten we ervoor gaan (misschien slaag ik er zelfs in om gewoon iedereen tegen me in het harnas te jagen. Wie weet?)

De jeugdige Urbanus heeft zich weer in de nesten gewerkt. In een les over humor kan hij het niet laten om de nodige grappen en grollen tentoon te spreiden. Eén van zijn klasgenootjes heeft echter last van het lachsyndroom en belandt door de grapjesmarathon van Urbanus in een coma. Het gevolg is dan ook dat Urbanus voor de rechtbank moet verschijnen en daar wordt een zwaar vonnis uitgesproken. Urbanus mag nooit meer grappig zijn... Levenslang saai zijn en om erop toe te kijken dat hij zich aan de uitspraak houdt, moeten agenten Modest en René hem constant in het oog houden. En dan begint het pas goed de spuigaten uit te lopen.

Deze strip is een aaneenschakeling van flauwe grappen, grollen, gekheid, fratsen enzovoort. Het resultaat: vele dode Urbanussen (je moet de strip maar lezen om dat te begrijpen) en heel wat gelach, ten minste bij één helft van mijn familie. De andere helft vindt er maar weinig aan en ziet er geen enkele geslaagde grap in. En inderdaad, niet elke grap was in mijn ogen geslaagd, maar dat is ook niet nodig om te kunnen genieten van de zwarte humor die erachter zit. De absurditeit is weer terug en hoe.

De tekenstijl van Linthout kennen we allemaal wel: eenvoudig ogend maar met heel wat leuke detaillering. Je moet je hierdoor ook nooit afvragen welke emotie mensen voelen, het is duidelijk. Daarnaast geven die enkele details een pak atmosfeer aan de omgeving. Er wordt niks te veel afgebeeld en wat er staat is nuttig. Hierdoor wordt de snelheid in het album gewaarborgd en is de timing van de grappen optimaal.

In het kort: hoe kan het ook anders... bizar, absurd en ongerijmd.