Dierenriem 11 De vloek van de waterman

Deze conceptreeks is opgebouwd rond de krachten die een amulet de drager geeft. Of juister: de dragers hebben ooit een zware opleiding doorlopen om de kracht van het amulet te kunnen beheersen. Maar bij de drager van het teken van de Waterman is die opleiding voortijdig gestopt en hierdoor heeft Céleste nooit volledig controle gekregen over de kracht. Dit teken laat toe om te transformeren in andere vormen en ze heeft die kracht ondertussen ook al doorgegeven aan haar zoon. Wanneer haar zoontje als valk gaat vliegen, schiet de kasteelheer hem neer. Hij wil immers, als gepassioneerde duivenmelker, zijn duiven beschermen. Bijgevolg wil Céleste nu wraak nemen op de man die bijna haar zoontje doodde en ze zet haar krachten in, ook al heeft ze die niet goed onder controle.

Ondertussen zit de mysterieuze vrouw, die van alle andere dragers die ze tegenkwam al de amulet heeft afgepakt, haar op de hielen. Zal Céleste wraak kunnen nemen of zal de amulet al verdwenen zijn, voor het zo ver is? En overleeft het zoontje de verwondingen die hij heeft gekregen ten gevolge van de acties van de kasteelheer? Met andere woorden: we krijgen weer een meeslepend verhaal voorgeschoteld, dat me regelmatig op het verkeerde been zette.

Langzaamaan worden er in deze spannende afleveringen kleine onthullingen gedaan. We weten al dat de mysterieuze vrouw vindt dat de dragers hun krachten onterecht gebruiken en daarom wil ze de amuletten (en bijgevolg krachten, want het één kan niet zonder het ander) afpakken. Maar de meerderheid van de dragers probeert zijn krachten positief in te zetten, dus waarom juist deze stap en waarom nu, zoveel jaar later? Trouwens waarom is niet elke opleiding van de dragers afgerond? Eigenlijk is de centrale vraag: wat was het begin van dit hele verhaal: waar ligt de oorsprong van de krachten?

Een speciale vermelding toch wel over de compositie, tekeningen en inkleuring. Sommige zijn betoverend mooi en steken verduiveld goed in elkaar. De warme inkleuring doet de koude elementen naar voor poppen en verzorgen zo een heerlijk contrast. Dit is, wat mij betreft, de best getekende strip van deze reeks, tot nu toe.

In het kort: boeiende reeks!