Before Watchmen: Comedian (Lion/Urban) 1 Before Watchmen: Comedian

In dit deel van Before Watchmen wordt er dieper ingegaan op Comedian. Comedian is een figuur die maar beperkt voorkwam in Watchmen, de hoofdreeks. Immers hij wordt in het begin van dat verhaal al vermoord en zet daardoor de hele reeks in gang. Achteraf wordt het wel duidelijk dat hij eigenlijk een brute, onbeschofte en gewelddadige persoon is dat misschien helemaal geen held had mogen worden. In dit boek krijgen we het verhaal van zijn leven voorgeschoteld en wordt het duidelijker hoe hij zo geworden is.

De Amerikaanse overheid wil deze superhelden gebruiken om een indrukwekkend imago op te bouwen. Bijgevolg zetten ze hen in om de criminaliteit tegen te gaan, maar dan wel met de voorwaarde dat de helden pas mogen opdagen als het gevaar geweken is. Ze moeten immers onoverwinnelijk lijken.. imago weet je wel. Comedian ziet het zo niet. Hij wijkt af van de voorschriften en gaat als eerste binnen. Hierdoor vloeit er heel wat bloed over de vloer bij de criminele bendes. De overheid beseft al vlug dat ze Comedian moet inzetten voor de vuile klussen. Comedian ziet dit ook volledig zitten. Maar dan wordt één van zijn goede vrienden, JFK oftewel president Kennedy, vermoord, zonder dat hij er wat kon aan doen.. hij was immers op 'missie'. In plaats van de schuldige te zoeken, wordt hij in Vietnam ingezet. En daar blijkt al vlug dat dat wellicht de verkeerde keuze was. Alles en iedereen moet er aan, want hij wil dat Amerika wint. Alleen maakt de USA zo geen vriendjes in het buitenland en wordt zijn gedrag constant in vraag gesteld. Ze hebben hem wel nodig om de vuile klussen op te klaren, maar hij wordt er daarna ook altijd om veroordeeld. Het wordt een erg schizofrene situatie voor Comedian, waardoor zijn gedrag steeds uitsporiger wordt.

En toch snapt Comedian, wellicht beter dan enig ander, wat er aan de hand is. Alleen kan hij niet iets anders zijn dan hij is. Hij is een patriot, eentje met superkrachten en hij wil bijgevolg alles doen om Amerika te laten winnen. En dat is nu net wat het Amerikaanse publiek en bijgevolg de politiek officieel niet wil. Ze willen de oorlog stoppen. Het loopt dan ook steeds verder uit de hand met Comedian. Kan hij wel een held blijven?

Ondanks alle actie in het verhaal is dit vooral een mentaal spel waarbij de Comedian steeds verder over de afgrond leunt. Hij was al niet de meest stabiele persoon om mee te beginnen en wat ze hem laten doen, zorgt er voor dat het alleen maar erger wordt. We glijden mee af in zijn waanzinnig gedrag en zien hoe alle mogelijke uitwegen één voor één gesloten worden. Het is dan ook niet leuk om vast te stellen dat zijn omgeving hem daar langzaam maar zeker verder in duwt... neen, de Amerikaanse overheid komt er hier niet mooi uit. Dit is geen opbeurend verhaal, maar wel eentje dat je op de rand van de afgrond brengt en daar niet meer weg gaat.

De tekenstijl is zoals we dat nogal tegenkomen in comics: donker geschetst en donker ingekleurd zonder diepgaande detaillering. Het zorgt er voor dat de snelheid in het verhaal ongebroken blijft.

In het kort: een afglijden in waanzin