Kraa 3 De kille woede van de storm

Yuma, een indiaan, en zijn broer Kraa, een adelaar, bewonen een wilde vallei. De nieuwe Amerikanen willen hun land ontwikkelen en gaan daarvoor steeds dieper in het binnenland om daar nieuwe plaatsen te ontginnen. De wilde vallei zou volgens hen ideaal zijn om een dam te bouwen om zo de rivier onder controle te krijgen en elektriciteit te kunnen opwekken. Helaas woonde er een stam Indianen, die ze dan maar even uitschakelden. Vooruitgang heeft zijn prijs, zeker als er veel geldelijk gewin tegenover staat. Yuma, als enige overlever van die stam, haat hierdoor de blanken. In de vallei sluit hij vriendschap met een reusachtige adelaar en ze overleven samen ondanks de moeilijke en ruige omstandigheden. Algauw beschouwen ze elkaar als broers.

De haat van Yuma en de natuurlijke instincten van de adelaar komen samen en ze maken het de ontwikkelaars van de dam best moeilijk. De blanken hebben dan wel geweren, maar een samenwerking tussen een indiaan, die weet hoe hij door de natuur moet sluipen en stil zijn, en een grote adelaar, die zich als een bliksemschicht kan laten vallen uit de lucht, zorgen er voor dat de strijd hard, gewelddadig en meestal in het nadeel van de blanken uitdraait. Even komt er verlichting in deze zwarte atmosfeer door de verschijning van Emily. Yuma en Emily kunnen het goed met elkaar vinden en leven in harmonie in de vallei, maar al vlug wordt de donkere sfeer van de angstaanjagende adelaar te veel en verlaat ze Yuma. Dit zorgt er voor dat de twee hun aandacht terug volledig richten op het stoppen van de bouw van de dam. Terreur heerst. Maar kan één indiaan samen met zijn adelaar deze strijd winnen?

Deze reeks draait rond sjamanisme. Sjamanisme is gebaseerd op de veronderstelling dat de zichtbare wereld met onzichtbare krachten of geesten is doordrongen, die het leven van de levenden kunnen beïnvloeden. Door een trance kan een sjamaan in contact treden met deze onzichtbare wereld. In dit verhaal laat het sjamanisme toe dat Yuma met Kraa kan communiceren en dat ze uiteindelijk één geheel vormen met één doel. Klinkt eerder fantastisch, maar het werkt perfect in het verhaal. Sokal weet perfect hoever hij daar in kan gaan. Nergens krijg je het gevoel dat dit absoluut niet kan. Je wordt langzaam ondergedompeld in deze wereld, waardoor de evolutie in communicatie en samengaan van krachten heel natuurlijk aanvoelt.

Naast het verhaal, is een zeer groot pluspunt de tekenkunst van Sokal. Het is een aaneenschakeling van mooie en heel mooie plaatjes dat we te zien krijgen. Alleen al daarom is het de moeite om deze reeks ter hand te nemen en er eens door te gaan. Zelden de adelaar zo indrukwekkend weergegeven gezien.

In het kort: prachtig slot aan een zeer mooie reeks.