Akira 6 Deel 6

Om te voorkomen dat de ramp die Akira veroorzaakte zich zou herhalen door Tetsuo's handelingen, heeft Kaneda, Tetsuo's voormalige vriend, besloten hem te stoppen. Hij is echter niet de enige die de ramp wil voorkomen. Kei, die met de hulp van Miyako haar krachten enorm versterkt heeft, is ook bereid tot het uiterste te gaan. Amerikaanse elitetroepen staan echter klaar om de stad aan te vallen met als doel Akira zelf te vermoorden.
Tetsuo's handlangers zijn niet van plan hun macht zomaar op te geven, ook al wordt duidelijk dat Tetsuo de controle over zijn enorme krachten kwijt raakt...

Dit 6de en laatste deel in deze apocalyptische genreklassieker rondt alle lopende verhaallijnen mooi af, maar niet zonder eerst nog eens het talent van Katsuhiro Otomo uitgebreid uit de doeken te doen. In de vorige delen demonstreerde hij al dat hij enorm goed is in het tegelijkertijd uitwerken van talloze verhaallijnen en personages tot in de kleinste details en terwijl toch een goed overzicht te bewaren zonder het doel uit het oog te verliezen. Dat maakt van Akira een zeer vlotte leeservaring, zonder oppervlakkig te zijn.
Zoals verwacht is de ontknoping van dit epos apocalyptisch, maar ook metafysisch en natuurlijk verschrikkelijk over the top. Maar Otomo brengt alles zo goed dat het toch tot op zekere hoogte geloofwaardig over komt en steeds boeiend blijft.
Het tekenwerk in deze afsluiter is alweer van het hoge niveau dat men van hem mag verwachten. Hij werkt elk plaatje uit met veel dynamiek, vaart en oog voor detail. Zowel de personages als de technische onderdelen of de grote tekeningen van de verwoeste stad vormen geen enkel obstakel voor hem, alles is met dezelfde zorg op papier gezet. Soms toont hij pagina's aan een stuk enkel beelden van de stad en de personen om zo de sfeer goed te laten over komen, maar toch slaagt hij er in om ondertussen de leeservaring niet te laten slabakken. Het tempo is de hele tijd mooi uitgebalanceerd.
Een waardige afsluiter voor een zeer geslaagde reeks die ook mensen die niet perse in Manga geïnteresseerd zijn moet kunnen boeien. Wie de reeks nog niet geprobeerd heeft: hoog tijd om uw leven te beteren, deze reeks wordt met reden een klassieker genoemd!