Nosferatu (Martino) 2 Para bellum

Moest u het nog niet weten: de vampiers zijn onder ons. Deze bloedzuigende wezens slagen er nog steeds in om hun bestaan verborgen te houden voor het grootste deel van de mensheid en daar gebruiken ze de meest gruwelijke methodes voor. Van Hess is zo’n slachtoffer van hun methodes. Z’n leven staat dan ook volledig in het teken van het vernietigen van dit verderfelijke ras. Als lid van de Nemrods, een groepering die zich bezighoudt met de opsporing en eliminatie van de vampiers, kon hij reeds vele vampiers doden, maar het hoofddoel, Nosferatu, bleef steeds buiten bereik.
O ja, wie graag weet hoe Jezus en Judas 2000 jaar geleden omgingen met de aanwezigheid van de nachtwezens, leest best het verhaal, want dat ga ik hier echt niet verklappen!

Auteur Olivier Péru heeft niet bijster veel nieuwe of andere zaken toegevoegd aan de legendes die aan vampiers verbonden zijn. Zonlicht en zilver zijn ook hier de belangrijke wapens tegen de nachtwezens. Ook de onsterfelijkheid van de vijanden van de mensheid hebben we reeds meermaals gezien. Wel voegde de scenarist enkele originele zaken toe, zoals het bestaan van verschillende ‘lagen’ in de vampierenwereld. Het hiërarchische systeem is duidelijk afgetekend en het is maar weinigen gegeven om door te stoten naar de hoogste regionen. Naast al die zaken is het vooral de opbouw van het verhaal en de vertelling die goed aanvoelen. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op, maar toch is er plaats voor het uitdiepen van enkele personages. Hoewel het gaat om het slot van een tweeluik, geven enkele verrassende wendingen het geheel ademruimte en creëren ze mogelijkheden voor een eventueel vervolg.
Tot slot dien ik toch te vermelden dat het album soms veel tekst bevat. Dit heeft mij echter op geen enkel moment gestoord, onder meer omdat het noodzakelijk is voor een goed begrip van het verhaal.
Bij een vampierenverhaal hoort een grimmige, duistere setting. Martino slaagt er goed in om die sfeer weer te geven in z’n tekeningen. Ook gevoelens zoals hartstocht, afhankelijkheid, angst,... stralen van het blad. Een belangrijk aspect binnen het genre! Wie een idee wil hebben van het kunnen van de tekenaar moet de cover eens bekijken en zal onmiddellijk overtuigd zijn van de magnifieke tekeningen die je voorgeschoteld krijgt.

Besluit: een zoveelste vampierenverhaal met heel wat gekende ingrediënten, maar toch een album met bestaansrecht dat boven de middelmaat uitstijgt. Met name het spel met de gevoelens heeft me kunnen bekoren.