Zonder filter 1 Zonder filter

Zonder filter is één van die strips die ontstaan is door de steun van Nederlands Letterfonds en een werkbeurs van het Fonds BKVB. Dan rinkelt er vaak een belletje van: ‘jah, nieuw talent die dat duwtje in de rug nodig heeft omdat de stijl afwijkt van het commerciële en anders toch geen mogelijkheid van publiceren heeft’. Dat kan wel kloppen, maar laat het nou net zo zijn dat er al heel wat ongekende talenten hun kunnen aan het grote publiek hebben kunnen tonen en zo een carrière hebben kunnen uitbouwen die anders waarschijnlijk niet mogelijk was geweest. De Nederlander Robert Van Raffe is daar geen uitzondering op. Zijn tekeningen zijn alles behalve gebruikelijk, zijn kleuren navenant en het verhaal is ook niet alledaags. Alhoewel dat dit laatste met een korrel zout te nemen is.

Andy, de hoofdrolspeler en ik-persoon in het verhaal is een jongeman die op zoek is naar zichzelf. Hij heeft de liefde van zijn leven ontdekt maar deze verlaat hem voor een job in Rome. Ook al begrijpt hij deze beslissing, hij heeft het er toch moeilijk mee maar respecteert die. Hij zal trouw wachten tot zijn geliefde besluit om naar hem terug te keren. Terwijl hij zichzelf een imago tracht aan te meten ontdekt hij dat zijn toekomst wel eens zou kunnen liggen in het tekenen van stripverhalen (tiens, zou hier een autobiografie voor me liggen). Hij beslist dus om een dandy-stijl aan te meten, zonder te weten wat de betekenis hiervan is, en hier ook zo goed mogelijk naar te handelen, tot de verbazing van zijn vrienden en familie. Een ontdekkingsreis in zichzelf begint.

Het verhaal is vaak verwarrend en bij wijlen zo chaotisch dat een kat zijn jongeren niet meer kan vinden. Maar het totaalplaatje is voldoende om de meer dan 200 pagina’s te doorworstelen. Deze term lijkt negatief maar is het niet. Het leuke aan het verhaal is niet zozeer, en hier hoop ik de tekenaar niet tegen de haren in te strijken, wat er gebeurt maar meer wat er allemaal in terug te vinden is. Gelukkig ben ik één van die lezers die eerst pagina’s uitpluist net voor en na het verhaal met de extra info, want vanaf pagina 206 zit er een extra katern in 'Zonder Filter' die alle verborgen cameo's in het verhaal blootlegt. De meest gekende zijn de figuren van Obelix (ja, die van Asterix) en Mickey Mouse die hun opwachting maken, maar ook schilderijen van allerlei kunstenaars zijn te bespeuren, filosofen en andere dandy’s lopen over de pagina’s, hier en daar een verwijzing naar een al dan niet bekende film en heel wat achtergrond over mythische figuren worden ons daarin voorgeschoteld.

Zonder Filter is dus een verhaal voor een beperkt publiek. Hiermee is het totaal niet de bedoeling om de strip te omschrijven als een hoog intellectueel verhaal met filosofische insteek, maar de doordeweekse lezer van populaire strips zal hier totaal zijn gading niet in vinden. Een lezer met een open geest daarentegen…

Kort samen gevat: Goed maar ook niet meer dan dat. De verschillende stijlen die Van Raffe hanteert en de fluo kleuren zorgen er voor dat de strip niet al te vlot te lezen is en men soms geïrriteerd geraakt door de drukte van de kleuren.