Wollodrïn 4 Het konvooi (2/2)

Beauty and the beast. Zo zou je Onimaku en Hazngar het best kunnen omschrijven. Hij een orc, zij een prachtig vormgegeven deerne (maar wel geen katje om zonder handschoenen aan te pakken). Samen gidsen ze, om financiële redenen, een groep pioniers naar het land van Hingell. Het konvooi wordt echter gesaboteerd en aangevallen. Daardoor moeten ze zich bevoorraden in het stadje Egron Hel, dat een echte hel blijkt te zijn. Maar alsof dat nog niet genoeg is, worden de protagonisten overvallen door hordes uit het graf opgeroepen ondoden. Een strijd op leven en dood begint. Zullen ze uit de stad kunnen ontkomen? Misschien met de hulp van de oude tovenares die plots opduikt? Leest en gij zult weten...
Het vierde album in de reeks sluit de tweede cyclus af op een eerder onverwachte manier. Het einde komt, gezien de titel, vrij abrupt. Toch is het verhaal af en zijn de zaken niet snel snel afgehaspeld. De wending op het einde is gewoon niet wat je van deze cyclus zou verwachten. Persoonlijk vind ik dat het beste deel van dit album. De rest van het verhaal is eerder middelmatig te noemen. Veel onverwachte zaken gebeuren er niet en echt origineel kan je het ook niet noemen. Toch heb ik geen spijt gehad van het lezen. De interacties tussen de personages zijn voldoende interessant en amusant om het de moeite te maken.
Tekeningen en inkleuring bevallen goed. De sfeer doet grimmig aan, maar het geheel is luchtig genoeg om het aangenaam om lezen te maken. Ook qua camerastandpunten zit het goed. Er wordt vlot en functioneel gewisseld tussen verschillende perspectieven. Niets op aan te merken dus.

Besluit: ik was niet onder de indruk van het verhaal, maar toch heb ik dit album graag gelezen. De geslaagde tekeningen zijn hier zeker niet vreemd aan. Echt boven de middelmaat uitstijgen doet het album echter niet.