Justice (Lion) 1 Justice

IN-DRUK-WEK-KEND! Beter kan je deze uitgave niet omschrijven als je die voor het eerst te zien krijgt. Maar liefst 2,5 kg (!) lectuur in een oerdegelijke uitgave schotelen de mannen (en vrouwen?) van uitgeverij RW ons voor. De liefhebbers van het genre worden duidelijk verwend. Daar bovenop komt ook nog eens een schappelijke prijs voor wat je in handen krijgt. Een goeie €40 voor bijna 500 bladzijden Nederlandstalige lectuur kan je bezwaarlijk teveel noemen. Daarnaast is het natuurlijk te hopen dat het verhaal de moeite waard is…

Naast het imposante boek, is ook de aanvang van het verhaal indrukwekkend! We krijgen een totale apocalyps om de oren waartegen de superhelden van dienst (en het zijn er nogal wat) machteloos blijken te staan.
Even verderop in het boek zien we hoe elk van hen geconfronteerd wordt met vijanden waartegen weinig te beginnen lijkt. Hoe zal de Justice League van Amerika daarop reageren? En kunnen ze überhaupt wel iets uitrichten?

Sommige scènes en wendingen in het verhaal vind ik bij het haar gegrepen, maar hey, ‘t is dan ook een superheldenverhaal, niet?! In hoofdzaak blijft de vertelling gelukkig goed opgebouwd met logische stappen en oplossingen. De 500 bladzijden lezen als een trein en doen de lezer bovendien ook nog eens nadenken over hoe het zou zijn moesten er echt opperwezens onder ons zijn.
Dankzij het lijvige werk kan het verhaal goed uitgewerkt worden, waardoor je meegezogen wordt in alle gebeurtenissen en in de denkwereld van de protagonisten. En dat zijn er nogal wat. Tientallen personages uit het DC-Comics-universum passeren de revue, zowel goede als slechte. Wie door de bomen het bos niet meer ziet, of wie gewoon meer wil weten over alle creaturen, kan gelukkig ook terugvallen op dit boek. Achterin zit namelijk een naslagwerk dat rijkelijk voorzien is van tekeningen en uitleg van alle personages. Niet dat dat absoluut noodzakelijk was, want de auteurs hielden rekening met lezers die nog niet thuis zijn in het genre en hadden voldoende oog voor de situering van de meest belangrijke personages. Het enige moment dat ik de draad even kwijt was, was op het moment dat het tot een algemeen treffen komt tussen de tientallen goeden en kwaden. Maar het zou me niet verwonderen dat zelfs doorgewinterde fans op dat moment enige moeite moeten doen.

Het tekenwerk is zonder meer imposant. Het extra grote formaat van iets meer dan een A4-blad draagt hier zeker toe bij. Bovendien zijn de tekenaars van dienst zeker niet van de minste, getuige de ellenlange lijst reeksen en albums waaraan ze meewerkten. Wat het werk zo uniek maakt, is dat de 2 artiesten elk een deel van het werk op zich namen. Braithwaite zorgde voor de potloodtekeningen die als basis dienden voor Ross’ schilderingen. Het resultaat is prachtig. Op het einde van het album staat trouwens een voorbeeld van hoe zo’n tekening tot stand is gekomen.

Besluit: een oerdegelijk album uitgebracht in een prachtige editie die meer dan de moeite waard is. Al helemaal voor liefhebbers van het genre!