Batman: Manbat (Lion) 1 Batman: Manbat

Lion vertaalde in een korte tijd al een heleboel prachtige Batman verhalen, maar deze manbat is toch een beetje atypisch voor de reeks. Eerst en vooral speelt het verhaal zich bijna volledig in Arizona af, dus ver van Gotham city. Daarnaast is er in tegenstelling tot de meeste andere verhalen ook minder plaats voor spannende gevechten of achtervolgingen. Ook de tekenstijl en het opvallende kleurgebruik vind je minder terug in de andere verhalen. John Bolton tekent een erg gespierde batman met een opvallend masker met grote puntoren. Hij gebruikt een soort airbrush techniek die soms prachtige plaatjes oplevert en soms tegenvallende platen, veel hangt af van de grootte van de prent en het kleurgebruik.

Marilyn Munro (let op de andere schrijfwijze) en Joseph Macintyre dringen met een ultralicht vliegtuigje binnen in een laboratorium van Edencorp in Arizona. Ze willen op beeld de bewijzen vastleggen dat er geheime dierenproeven plaatsvinden met gentechnologie. Dit loopt fataal of voor Mac als hij Marilyn wil beschermen tegen een wilde gemuteerde hond. Marilyn kan ontsnappen en grist nog een proefbuis mee met ongekend genetisch materiaal.
Omdat de inhoud van het buisje geheim is maar zowel politiek als fysiek grote problemen kan veroorzaken wordt batman verzocht om Marilyn en het proefbuisje op te sporen.
Ondertussen is Marilyn met haar vliegtuigje neergestort en terwijl ze door de woestijn verder ploetert raakt ze vast in een val. Als ze weer bijkomt lijkt ze nog in een nachtmerrie te zitten als ze omringt wordt door leden van een gezin die onder de grond leven en die een soort kruising zijn tussen een mens en een vleermuis. Het zijn de gezinsleden van Kirk Langström. Hij is een wetenschapper gespecialiseerd in de studie van vleermuizen. Hij maakte een serum om mensen hetzelfde sonarzintuig als vleermuizen te geven, en testte deze formule op zichzelf omdat hij last kreeg van doofheid. Het serum werkte, maar had een onverwacht bijeffect. Het veranderde Kirk in een mens/vleermuis hybride. Manbat is een oude bekende van Batman, en hij ontdekt wat het buisje van Marilyn bevat. Hij wil het gebruiken om de mensheid uit te roeien om zo een toekomst te scheppen voor zijn hybride ras van vleermuismensen.
Zoals hierboven al gemeld ligt de kracht van het verhaal niet in de spetterende actie maar in de discussies tussen de verschillende personages waarbij zwaarwichtige thema’s als genetische manipulatie worden afgewisseld met meer menselijke problemen en zelfs een beetje humor. Ook Batman blijkt maar een mens te zijn en hij komt soms niet zo positief uit de discussies, al is het maar omdat hij alles te witzwart ziet (de wet is de wet) en daardoor blind is voor nuances.

Als je dit boekje ter hand neemt en het even doorbladert leg je het misschien terug omdat je iets anders van een batmanverhaal verwacht maar toch loont dit verhaal zeker de moeite. Lion heeft ons al enkele pareltjes in vertaling bezorgd en er staan ook nog andere leuke verhalen op stapel!