De onthoofde arenden 17 De kastijding van de vazal

Sigwald is de zoon van Hugo en Nolwenn, Mahaut is de dochter van Alix en dezelfde Hugo. Hugo was de heer van Crozenc, maar is gestorven. Zijn tweede vrouw Alix is ook al dood en bijgevolg blijft zijn eerste vrouw over om Crozenc te beheren. Ze wil graag dat haar zoon de volgende heer wordt, maar eigenlijk is Mahaut de rechtmatige opvolger. Nolwenn ziet Mahaut dan ook liever gaan dan komen. Omdat ze de touwtjes, voorlopig nog, in handen heeft, stuurt ze Mahaut naar het klooster om zo de weg vrij te maken voor Sigwald. Maar onderweg wordt Mahaut ontvoerd. Ze komt van de drup in de regen terecht. Haar ontvoerders bestaan immers uit bendeleden die bij Ravenaud horen, een oude vijand die niet terugdeinst om geweld te gebruiken.

Ridder Conan, die officieel onder Nolwenn staat, gaat op zoektocht naar Mahaut ondanks de beperkte animo bij Nolwenn hiervoor. Ook Odilon, oude vriend van Mahaut, gaat op onderzoek uit. Hij weet Sigwald, ondanks hun wederzijdse haat, te overtuigen om mee te gaan zoeken naar Mahaut. Sigwald en Mahaut groeiden oorspronkelijk op als twee handen op één buik, maar sinds de breuk volgde hij zijn moeder en haar wens om Mahaut kwijt te spelen. Maar blijkbaar als de nood hoog is, kan Sigwald Mahaut toch niet laten vallen en vertrekt hij bijgevolg mee op zoektocht. Om te lezen of ze Mahaut kunnen redden en welke aardverschuiving in onderlinge relaties dat ten gevolge van deze ontvoering zich voordoet, moet je dit nummer zelf maar lezen.

De onthoofde arenden is eigenlijk een complexe familie-saga waarbij intriges, verraad, moord en geweld schering en inslag zijn. Maar ook liefde en vriendschap vieren af en toe hoogtij. Dit is een broeiende omgeving waarbij je constant moet oppassen of je hebt iets gemist. Constant wordt er met de pionstukken geschoven, worden allianties herbekeken en vinden nieuwe feiten plaats. Even stilstaan is er hier niet bij. Het is dan ook volop proeven van de spanning tussen de leden van deze tweede generatie te Crozenc.

Het verhaal voelt realistisch aan en de tekeningen versterken die indruk. De middeleeuwse omgeving wordt tot leven gewekt en dit op een consistent hoog niveau.

In het kort: gewoon genieten!