Golden Dogs 1 Fanny

Londen 1820. We bevinden ons in de groezelige achterbuurten van de Engelse hoofdstad. Orwood bundelt zijn krachten met drie kompanen: Fanny, Lario en Lucrece. Ze beramen plannen om de rijken te bestelen en de opbrengst door vier te delen. De dievenbende 'Golden Dogs' is een feit. Ze willen beter worden dan de op dat ogenblik meest gevreesde groep 'Black Birds' en nemen daarom grote risico's. Ze duiken daarom in de onderwereld om hun doel te bereiken. De eerste kraken verlopen zonder enig probleem, het geld komt rijkelijk binnen en wordt ook weer even snel uitgegeven. Het vertrouwen in hun kunnen is groot, maar we kennen de spreuk over de hoogmoed en de val maar al te goed. De wereld hoort hun toe, ze zijn de beste dieven van Londen. Maar er is een verrader onder hen.

Je kan tegenwoordig geen stripwinkel meer binnenstappen of er ligt wel weer een nieuwe strip van scenarist Desberg. Niet dat we dat erg vinden, integendeel. Doorgaans zijn zijn verhalen doorspekt met intriges en verraad die zorgen dat de aandacht van de lezer niet verslapt en hem in spanning meesleept naar een verrassend einde. Ook deze nieuwe strip is van hetzelfde allooi.

Ik citeer een stukje uit de folder van Ballon-media dat de nagel op de kop tikt: 'From Hell meets Ocean’s Eleven
De sfeer van From Hell, de camaraderie van de Baker Street Boys en de snedigheid van Ocean’s Eleven: Golden Dogs mixt het allemaal met een dosis schaamteloos bedrog erbovenop om de lezer meteen bij het nekvel te grijpen. Het resultaat is een spannende misdaadserie die het midden houdt tussen detective, sociaal drama en psychologische thriller.'

Dat de heren Desberg en Griffo elkaar perfect aanvoelen mag door de nauwe samenwerking wel duidelijk zijn. Ze zorgden niet alleen voor de politieke thriller 'Empire USA' maar ook voor het zesdelige epos 'Sherman'. Griffo, pseudoniem voor de in Spanje wonende Vlaming Werner Goelen, is dan ook een dankbaar tekenaar die met zijn realistische stijl perfect aanvoelt naar waar Desberg gaat met zijn verhaal en de plaatjes die daarbij horen ongeforceerd bijvoegt. Wel gezegd dat de tekenstijl minder afgewerkt is dan we gewoon zijn van de man, maar ook dit zal wel zijn bedoeling hebben. De duister, louche straatjes worden op deze manier nog extra beklemtoont. Je voelt haast de grauwe, ruwe periode, die de 19de eeuw toch was, van het papier glijden.

Deel 1 vertelt het verhaal zoals Fanny het beleeft. Vermoedelijk zullen de volgende drie delen een ander lid van de 'Golden Dogs' aan het woord laten terwijl het verhaal rustig voortkabbelt (zelfde werkwijze als 'Ken Games') waarbij het vierde tevens het laatste deel van de serie zal zijn. Of laten dat de plannen zijn want je weet nooit hoe groot het succes van een serie wel wordt. En wat goed is melkt men vaak uit, jammer genoeg. Maar Desberg en Griffo zijn oud en wijs genoeg om zich hierin niet te laten meeslepen.

Ook deze maal dus een Desberg op zijn best die door Griffo perfect aangevuld wordt.

Voor de eerste pagina's van dit verhaal krijg je hier een preview aangeboden.