Gauguin (Lombard) 1 Gauguin, buiten gebaande paden

Vincent van Gogh, Salvador Dalí, Pablo Picasso, Paul Gauguin en nog vele andere grote kunstenaars hebben, behalve dat ze schilders zijn, ook nog gemeen dat ze er allen een turbulent en veelbesproken leven hebben opzitten. Niet te verwonderen dus dat er reeds heel wat lectuur verschenen is van die mannen. Ook het medium strip laat zich niet onbetuigd in deze literaire wereld. Denken we maar aan Vincent en Van Gogh en Dalí. Ook een eerder onbekend deel van het leven van Gauguin is nu verstript én vertaald.
De auteur wenste geen klassieke biografie te creëren, maar koos ervoor om de laatste levensfase van de meester in beeld te brengen. Zijn periode op het eiland Hiva Oa (een eiland in de Stille Oceaan dat deel uitmaakt van de Frans-Polynesische Marquesaseilanden) wordt er omschreven van bij het toekomen tot aan zijn dood. Bovendien ligt de nadruk daarbij niet op het schilderen zelf, maar op ‘s mans opvattingen over de manier waarop de Westerse autoriteiten de cultuur van de inheemse bewoners van Hiva Oa trachten radicaal te veranderen tot het westerse model. De man die wij kennen van zijn Haïtiaanse vrouwen, bleek geen gemakkelijk heerschap te zijn. Noch de clerus, noch de plaatselijke autoriteiten droeg hij een warm hart toe. En dan druk ik me erg zacht uit. Doorheen het album zien we de man langzaam ten onder gaan aan z’n ziekte en krijgen we terloops te horen waarom hij zich niet liet verzorgen in zijn thuisland Frankrijk.
Een bevreemdende, maar leerrijke reis doorheen deze laatste levensfase van een excellent schilder (en schrijver, maar dat is minder gekend). Verwacht geen uitvoerige blik op de werken van de schilder want, zoals eerder gezegd laat deze biografie ons kennismaken met de minder aangename kantjes van een van ‘s werelds meest bekende schilders en wordt er nauwelijks gerept over zijn schilderen. En dat is een invalspunt dat je niet onmiddellijk verwacht.
De tekeningen met grove lijnvoering doen een beetje denken aan het werk van deze man, zonder dat ze de stijl echt willen kopiëren. Een verstandige keuze, want het moet schier onmogelijk zijn om het een heel album lang vol te houden. Bovendien benadrukken de tekeningen de scherpe kanten van de kunstenaar en versterken ze de onverzettelijke en sterk uitgesproken mening van de norse man.

Besluit: ‘Gauguin’ is een leerrijk werk dat op een duidelijke en aangename manier meer inzicht verschaft in ‘s mans leven.