Black Op 7 Deel 7

Na vier jaar verschijnt er weer een nieuw deel van deze reeks. Hoezo een nieuw deel zie ik je al denken, die reeks was toch afgerond? Inderdaad maar de heren Desberg en Labiano hebben een fijne manier gevonden om de reeks toch verder te zetten. De reeks heet dus Black Op en ging over een geheime, illegale operatie van de C.I.A. In de eerste zes delen moest Floyd Whitman, in Florida een onderzoek instellen naar verkiezingsfraude terwijl er via flash backs ook een verhaal werd verteld over hoe de C.I.A. samenwerkte met de Russische maffia om zo de Sovjet-Unie van binnenuit kapot te maken. Beide zaken zijn aan elkaar verbonden doordat de Russische maffia nu een Amerikaan aan de macht wil helpen die hen goed gezind is.
Nu bezorgt Desberg ons een nieuwe geheime operatie van de C.I.A. maar deze keer geen lang uitgesponnen hedendaags verhaal met flash backs naar het verleden. Dit keer wordt het een tweeluik dat zich afspeelt in 1973, net voor de grote oliecrisis. Janine Hallbeck en Sol Kathren zijn allebei getekend door eerdere mislukte operaties. Janine moest undercover infiltreren in het hippiemilieu op zoek naar communistische agenten, maar ze werd ontmaskerd, waardoor ze iemand moest vermoordden. Sol diende in Vietnam om info te verzamelen over de Vietcong, maar zijn oversten waren meer voor de directe ruwe aanpak waardoor hij zijn geloof inde zaak verloor. Ze worden nu samen uitgestuurd naar het Iran van de sjah. Als fake-echtpaar moeten ze infiltreren in de hoge kringen. Ze raken op de hoogte van een groot complot van de OPEC om Amerika te chanteren. De Amerikaanse oliereserves raken op en de OPEC wil de prijs per vat opdrijven om zo de Amerikaanse economie te ontwrichten. Helaas worden Sol en Janine niet geloofd.
Het leuke is dat Desberg ook deze keer een spannende intrige weet te combineren met emotionele problemen en dagdagelijkse menselijke problemen. De typische tekenstijl van Labiano (zijn personages hebben nogal grote hoofden en uitgesproken kinnen) kent voor – en tegenstanders maar ik ben fan!