Kathy's kat 1 Deel 1

Dit album positoneert zich als een ‘jongemeidenstrip’. Centraal figuur in het album is dan ook een jong meisje, Kathy (of wat dacht je). Op een dag heeft ze haar vader zo ver gekregen dat ze een kat adopteren die de naam Sushi draagt. Een viervoeter in huis zorgt geheid voor de nodige sfeer en humoristische situaties, maar kan ook de nodige kopzorgen betekenen voor -voornamelijk- de volwassen huisgenoten. En dat is iets dat auteurs Christophe Cazenove en Hervé Richez graag uitspelen.

De gags van 1 (soms 2) pagina’s lang zijn vrij divers van aard doordat de auteur de wereld laat zien vanuit verschillende invalshoeken. De ene keer is dat vanuit de dochter, dan weer door de ogen van de vader en ten slotte ook vanuit het standpunt van de kat zelf. Veel van de moppen zullen voor kattenbezitters herkenbaar zijn. Heel wat draait rond de manie van katten om aan alles te krabben en om van alles en nog wat na te jagen, zoals touwtjes, vliegen, lichtbundels,... Ook de luie aard van de huiskat wordt danig in de verf gezet. Het hoeft geen betoog dat dit, mits de nodige snuifjes overdrijving en accentuering, voor hilarische situaties zorgt.
Voorlopig slagen Cazenove en Richez er goed in om het hele album amusant en lezenswaardig te houden. Ik ben benieuwd of dat bij volgende exemplaren ook nog zal lukken.
Helemaal in 1 keer uitlezen is niet aan mij besteed, maar zo nu en dan een paar van de grappen tot mij laten komen was aangenaam vertier.

De cartooneske stijl (vooral in de uitdrukkingen dan) met een minimum aan achtergronden en voorwerpen die met de grap niets te maken hebben, zorgen dat dit album erg vlot leest en de aandacht naar die elementen wordt getrokken die ertoe doen. De overwegend roze cover en vaak gelijkaardige inkleuring maken vrij vlug duidelijk dat dit boekje zich overwegend richt op de jonge vrouwelijke lezers, maar dit wil geenszins zeggen dat er geen ander publiek is dat zich zal amuseren met dit album.
Besluit: een amusant boekje dat zeker geschikt is voor het doelpubliek!