Lijst 66 5 Californië

Lijst 66 is een vijfdelige reeks van de hand van Eric Stalner. Zoals je uit de naam al een beetje kan afleiden speelt het verhaal zich deels af op de magische route 66. Net als die route start het verhaal in Illinois en eindigt het vijf delen verder in Californië.
Alles begon in 1961. Kennedy was net president geworden en de invasie van Cuba in de varkensbaai was mislukt. Kortom het hoogtepunt van de Koude Oorlog. Alex Poliac was daar echter niet mee bezig want hij moest zijn vrouw begraven. De F.B.I. was er als de kippen bij om de man te ondervragen, omdat ze dachten dat er meer aan de hand was dan een ongeval. Alex sloeg echter op de vlucht samen met zijn zoon Rob. Naast de F.B.I. zat ook een mysterieuze killer hen op de hielen. Hij kreeg als bijnaam de clownkiller omdat hij zijn slachtoffers altijd als clown shminkte. Niemand zag het verband tussen de moorden behalve Alex. Alle lijken stonden namelijk op “lijst 66” waar alles om draait. Dat is een lijst die Alex bezit en daarop staan alle namen van een netwerk van Russische agenten die op Amerikaanse bodem leven naast de route 66. De leider van dat netwerk is de mysterieuze Sacha. Zowel de F.B.I. als de K.G.B. willen Alex in handen krijgen om hem aan de praat te krijgen of hem daarentegen het zwijgen op te leggen.
In dit vijfde deel zijn we echter al een vijftal jaar verder. Rob heeft zijn vader uit de handen van de K.G.B. bevrijd, maar eigenlijk heeft Sergueï , de clownkiller nog altijd de touwtjes in handen. Alex kan zich enkel vrijkopen door naar Californië te gaan waar iemand hem een laatste opdracht zal geven. Kortom ook dit laatste deel staat weer bol van de spanning en de actie! Eric Stalner, niet te verwarren met zijn broer Jean-Marc is een ervaren vakman. Zijn tekeningen zijn van een constante kwaliteit. Soms zijn de lijnen wat vaag, precies alsof hij de tekeningen niet meer inkt maar al tevreden is met de potloodlijnen, dit heeft wel een leuk effect. Voor deze reeks schreef hij ook het scenario. Soms slaat hij de bal wel mis (zo hou ik persoonlijk niet van “Malheig”), maar deze keer had hij me al vanaf de eerste bladzijden van deel 1 te pakken!
Dargaud zag geen graten in een Nederlandse vertaling, maar gelukkig konden wij op Medusa rekenen om onze deze parel niet te ontzeggen. Dit is echt een verhaal voor mensen die houden van een goed getekend spannend verhaal dat barst van de actie, achtervolgingen, sinistere figuren en prachtig getekende bolides.