Noach 3 En het water overspoelde de wereld
4 Hij die bloed doet vloeien

Dit op het bijbelse verhaal ‘De ark van Noach’ gebaseerde verhaal van Darren Aronofsky, de regisseur van de bevreemdende film ‘Black Swan’, sleepte ons reeds 2 delen meedogenloos mee naar de totale, door God gewilde, apocalyps. Op het einde van deel 2 stonden de immens talrijke troepen van Akkad, de despoot, klaar om als laatste wanhoopsdaad de Ark stormenderwijze in te nemen. De vraag die de lezers bezighield was of de gigantische wachters de laatste redding kunnen betekenen voor Gods aardse creaties en of ze wel bereid zijn daarvoor hun leven te geven…
Deel 3 laat weinig ademruimte en begint onmiddellijk waar het vorige deel stopte. De auteurs dompelen ons dan ook ook van bij aanvang onder in het gevecht van de titanen tegen een numeriek in het voordeel zijnde mensenleger. Naast die gevechten blijven de geestelijke worstelingen van Noach een belangrijk deel uitmaken van het verhaal.
Die innerlijke strijd van Gods uitverkorene gaat onverminderd door in het vierde en afsluitende deel. Een aantal serieuze gewetenskwesties krijgen een definitief antwoord. voor wie vreest dat er teveel filosofische gepalaver in dit boek staat: geen paniek, dit is geenszins het geval. Bovendien zijn er ook andere zaken die een oplossing vragen, zodat er ook voldoende actie aanwezig is om de schwung in het geheel te houden.

Darren Aronofsky en Ari Handel gaven aan het originele bijbelverhaal (voor wie geïnteresseerd is: u kan het HIER nalezen) een eigen interpretatie die goed het evenwicht bewaart tussen bijbelse weergave en eigen invulling. Ze zijn er in geslaagd om het geheel veel rijker te maken dan het korte epos dat in het oude testament is terug te vinden. Het is een complex verhaal geworden dat naast het psychologische aspect ook beschikt over meer dan voldoende actie zodat het een ijzersterk geheel is geworden dat zowel gelovigen als ongelovigen zal aanspreken.
Ik kan het niet nalaten om nog even terug te grijpen naar de vorige albums… Waar je in het eerste deel nog een aantal SF-elementen kon waarnemen (de auteurs lieten ons een aantal post-apocalyptische bouwwerken zien), zijn deze nu totaal verdwenen. Geen idee wat het oorspronkelijke idee was, maar vanaf het tweede deel wordt er in basis vrij dicht aangeleund bij het eigenlijke bijbelse verhaal en de focus is definitief komen te liggen op het menselijke worstelen met een onafwendbaar einde. Vooral de persoonlijke worsteling van Noach met z’n geloof en wat God van hem verwacht zet een mens aan het denken.

Het tekenwerk van Niko Henrichon is prachtig. De beelden spreken voor zich en met weinig ondersteunende woorden weet de tekenaar toch een aangrijpend verhaal te vertellen. Daarin speelt de lichaamstaal een belangrijke rol. Het ruwe schetswerk past uitstekend bij het verhaal en de omgeving waarin dit zich afspeelt.

Besluit: met delen 3 en 4 krijgen we een waardige sterke tweede verhaalhelft voorgeschoteld, zowel op het vlak van verhaal als tekeningen!