Mooie navels 6 Een bloedhete zomer

Mooie navels is een soort tienermeisjes strip die is ontsproten aan het brein van het Canadese auteurspaar Delaf en Dubuc.
De hoofdfiguren zijn Karin, Vicky en Jenny. Vicky en Jenny zijn het stereotiepe voorbeeld van de populaire meisjes die nergens anders mee bezig zijn dan jongens en hun eigen mooie uiterlijk. Ze spreken dan ook over jongens in cijfers. Zelf zijn ze op zoek naar een tien, of desnoods willen ze nog vrede nemen met een 9,5. Karin is een totaal ander type. Ze is slim en heel slungelachtig, eigenlijk is ze maar een soort 2. Ze past eigenlijk alleen maar in Jennys en Vickys plaatje omdat zij nog mooier lijken naast haar.
Zo begon de reeks in het eerste album met allemaal losse grappen in een soort van middelbare school omgeving en de nodige liefdesperikelen van Jenny en Vicky, en hun plannen om Dan (een 8,5) weg te houden van Karin, want dat kan toch niet!

De reeks evolueerde echter op een prachtige manier. De humor is gebleven, zo proberen de auteurs bijna iedere pagina op een grap te laten eindigen, maar er zit nu ook een rode draad in de verhalen. Ook de tekenstijl is iets realistischer geworden. Vooral Karin is er op vooruitgegaan en lijkt minder op een uitgerokken elastiek dan in de eerste delen. De personages zelf hebben ook meer diepgang gekregen. Zo heeft de domme maar knappe Jenny een achtergrond gekregen van een vierde wereld kind. Haar moeder zit aan de drank en thuis moet ze voor haar kleine broertjes en zusjes zorgen. Vicky komt uit een rijk milieu maar heeft vooral problemen met haar zus die haar pest en met haar ouders die hoge eisen stellen aan haar. Nu worden beide meisjes ook nog eens geconfronteerd met echte gevoelens! Hoe kan het nu dat Jenny bijna met een 2 staat te kussen terwijl er aan het strand een redder zit met prachtige buikspieren! Ook Vicky raakt in de war als ze nieuwe buren krijgt. De zoon lijkt haar ideale partner te zijn ,maar ook haar zus is op jacht. Ondertussen zingt Karin verder in de band van Albin, haar lief sedert ze brak met Dan, al kan ze hem niet vergeten. Albin probeert Karin verder van Vicky te verwijderen maar ondertussen is de groep ook op jacht om een platencontract te versieren. Als ook de zelfmoordpoging van Melanie, de grote rivale van Karin uit de vorige delen, een moordpoging blijkt te zijn gaan de poppen helemaal aan het dansen!

Een ding is jammer: de reeks wordt voorgepubliceerd in Spirou waar er regelmatig een plaat wordt geplaatst, maar dit zorgt er voor dat er meer pagina’s beschikbaar zijn dan er in één album kunnen. Daardoor gaat de rode draad soms een beetje verloren. Zo wordt de grote intrige op het einde wel veel vlugger verteld dan oorspronkelijk in het weekblad het geval was.

Kortom dit is een reeks die door velen ten onrechte aan de kant wordt geschoven omdat het een meisjesstrip is, maar dit zou deze reeks oneer aandoen, want ze heeft veel meer te bieden dan giechelhumor van bakvissen!