Prins Valiant (Silvester) 21 Jaargang 1957

Prins Valiant, of kortweg Val voor de vrienden, gaat als ridder van de Ronde tafel op onderzoek uit voor Koning Arthur. Zijn de koningen van de omliggende gebieden van plan om zijn rijk aan te vallen of zijn dit slechts geruchten zonder een greintje waarheid. Samen met zijn schildknaap Alfred, trekt Valiant er op uit. Natuurlijk kan hij zich moeilijk gaan aanbieden als ridder van de ronde tafel en bijgevolg verkleedt hij zich als teruggekomen pelgrim. Gelukkig heeft Val ook echt een pelgrimstocht door het heilige land gemaakt, waardoor hij deze rol overtuigend kan spelen. Op hun rondreis komen ze er achter dat er inderdaad een revolte zit aan te komen van de koningen, maar dan vooral aangemoedigd door één bepaalde koning. Van deze man heeft iedereen schrik en blijkbaar met goede redenen. Wanneer Val in dit koninkrijk komt beseffen ze pas wat een wespennest dit is. De koning is een sadistische machtswellusteling en Val moet alles op het spel zetten om hem en zijn leger tegen te houden, zelfs zijn eer en dat gaat hem bijzonder moeilijk af. Kan hij zijn opdracht nog wel vervullen? De naweeën van wat Val hier allemaal moet doen, zinderen nog enige tijd na.. tot in de volgende avonturen.

We krijgen hier Val als excellente strateeg, die met zeer beperkte middelen een waanzinnige koning moet stoppen. Maar het volgende avontuur legt hier een mooie balans tegenover door zijn humoristische noot. Terwijl het laatste verhaal dan weer verwijst naar de geschiedenis en de echte praktijken in ridderlijke huizen van in de middeleeuwen. Het was niet altijd even leuk om daar in op te groeien, blijkbaar. Deze uitgave bezit dan ook een aangename balans tussen verschillende elementen en verhaaltypes, waardoor elk verhaaltje lekker nieuw aanvoelt en aangenaam is om te lezen. Hal Foster gaf ons gelukkig niet steeds hetzelfde verhaaltje, maar kende de kunst om het leuk te houden door een goede afwisseling.

De tekenstijl is een oudere stijl, zeker ook in zijn inkleuring,.. dit is dan ook al een oud verhaal. Maar de detaillering en de duidelijk verschillende tronies van de spelers, zijn zeker geslaagd.

In het kort: een reeks die veel te bieden heeft!