Millennium (Homs) 3 Deel 3

Dit derde deel is het begin van het tweede boek uit de trilogie, geschreven door Stieg Larsson. We beginnen dan ook aan een nieuw verhaal met journalist Mikael en hacker Lisbeth. Toch zou ik niet aanraden om hier te beginnen, want dan mis je heel wat achtergrond en wordt het moeilijk om te snappen waarom de spelers doen wat ze doen. Trouwens, het zou sowieso jammer zijn om deze reeks niet van in het begin te volgen... het is een zeer sterke reeks van detective-verhalen met het nodige snufje suspense, angst, lijden maar ook vriendschap en doorzettingsvermogen. En dat allemaal gespeeld door 'gewone' mensen met hun fouten en tekortkomingen.

Lisbeth, een prima hacker, is enigszins paranoïde en gewelddadig.. maar niet zonder reden. Mikael is een gedreven journalist maar gelooft niet echt in trouw in een relatie en kan best onredelijk koppig uit de hoek komen. Na de succesvolle samenwerking in de eerste cyclus, wil Mikael graag verder doen, maar Lisbeth lijkt verdwenen. Ondertussen duikt er een prostitutie-zaak op, die Mikael wil uitdiepen tot hij weet wie er achter zit en wie de mensenhandelaars beschermt. Wanneer Lisbeth weer opduikt, wordt ze achtervolgd door haar geweldpleging in die eerste cyclus. De man waarop ze wraak heeft genomen na zijn verkrachting van haar, wil haar dood. Alle andere details moet je zelf maar lezen. Maar het lijkt er op dat deze twee zaken connecties met elkaar hebben en dat vroeg of laat Mikael en Lisbeth terug zullen samenwerken.

En zo begint een nieuw spannend verhaal, waarbij we heel wat meer over de achtergrond van Lisbeth te weten komen. Mikael loopt in het begin nog een beetje achter de feiten aan in zijn zaak, maar de omstandigheden zullen hem dwingen om terug actief te gaan jagen op de mensenhandelaars. Geen van beiden zijn echter veilig. De criminelen zijn op de hoogte van hen en zetten alles op alles om hen te stoppen. Er gebeurt dan ook heel wat en er zijn bijna geen momenten van rust. Het verhaal stormt voort en kent heel wat slachtoffers. Zullen de twee elkaar vinden en de criminelen en hun hoge beschermheren stoppen of worden zij zelf het volgend slachtoffer?

Ik moet zeggen dat ik weg ben van de tekeningen en vooral de inkleuring. De terughoudende kleuren zorgen er voor dat het geweld nog schokkender overkomt. Aangevuld met uitgekozen zooms op ogen en lichaamsdelen, brengen ze de gevoelens als een mokerslag over. Het laat me alvast niet onberoerd. Schitterend gedaan.

In het kort: absoluut aangeraden om in huis te halen!