Excalibur - Kronieken 2 Cernunnos

Er gebeurt veel in dit tweede deel. De strijd tussen de religies is los gebarsten. Een monnik predikt in naam van Jezus een ware genocide van alles en iedereen die aanhangt bij de heidense leer. Elke vrouw of man waarvan men vermoedt dat ze Avalon aanhangen, wordt langzaam maar zeker verkettert en uiteindelijk vermoordt. Velen vluchten naar Avalon, maar niet iedereen kan aan de moordpartijen ontsnappen. Maar ook op persoonlijk vlak komt de druïde Merlijn in moeilijk vaarwater. Zijn dochter en kleindochter worden geviseerd door de Picten en hun burcht wordt aangevallen. Terwijl zijn dochter afgemaakt wordt terwijl ze een baby op de wereld aan het zetten is, moet Merlijn de onmogelijke keuze maken tussen zijn kleindochter Morgane of de pasgeboren kleinzoon. Uiteindelijk kiest hij voor de kleinzoon, die hij Arthur zal noemen. Maar de verscheurende keuze valt hem moeilijk. Terwijl Morgane door de Picten wordt meegenomen, vlucht Merlijn met Arthur naar Avalon. Zal hij alsnog proberen Morgane te bevrijden of gaat hij ten onder aan verdriet?

Dit is een herschrijving van de mythe rond Excalibur, dus vroeg of laat gingen we Arthur en Morgane tegenkomen. Nu weten we alvast hoe broer en zus uit elkaar gehaald zijn. Zal de zus haar broer gaan haten omdat Merlijn hem koos? Of kan Arthur haar bevrijden en zet nog iets anders haar op de weg naar haat? In ieder geval, deze interpretatie van het verhaal is spannend en biedt volop actie. Het is dan ook zeer leuk tijdverdrijf. Hopelijk blijft het hoge niveau van vertellen aangehouden. Ondanks dat het een bekend verhaal is, blijft het heel interessant, mede door de rotvaart waarmee de gebeurtenissen zich afspelen. En toch wordt er tijd gemaakt om de gevoelens van de betrokken mensen te tonen. Hierdoor krijgt het verhaal heel wat impact.

De tekeningen zijn zeer mooi gedetailleerd en afgewerkt. De inkleuring is zeer fris en intens, wat een zeer geslaagde combinatie geeft. Daarnaast is de opbouw van de pagina's dynamisch, wat het tempo bevordert. Het geheel zit goed in elkaar. Samen met het sterke verhaal, zorgt dit voor een boeiende reeks, waarbij ik al uitkijk naar het volgende deel.

In het kort: een straffe reeks, de moeite om te volgen!