Arawn 5 Hergeboorte

“Mijn naam is Arawn. Ik ben de heer van het Verbrande Land. De koning van de hel. De vorst van de doden. De mensen vrezen me. Ze hebben gelijk. Ik ken geen medelijden. Ik haat zwakheid. Ik ben de god van de woede. De wrekende god.” Zo begint de tekst op de achtercover. Meteen is duidelijk dat dit geen verhaal is voor doetjes.
‘Arawn’ is een duister verhaal en dit deel staat bol van de bloederige taferelen want de despoot Engus lijkt z’n lot te volbrengen in een ultieme en laatste strijd tegen Koning Math. Maar heeft de Bloedketel wel in al z’n kaarten laten kijken en zal diens bloeddorst gestild raken? En heeft de koning van Erin nog troeven achter de hand? Vragen waarop u in dit boek een antwoord mag verwachten.
Le Breton voelde de behoefte om rond een nevenpersonage uit z’n reeks ‘Sagen van de Tafelronde’ deze spin-off te creëren. Zijn vertelling over de koning van de hel nadert met dit deel z’n einde. Hij neemt je mee op een vurige tocht naar een onontkoombaar einde. Velerlei creaturen komen hun lot volbrengen en geven het verhaal de nodige vaart. Aan afwisseling en originaliteit ontbreekt het niet. Ondanks dat het verhaal hier tot een einde had kunnen komen, komt het echte einde toch pas in het volgende en afsluitende zesde deel.
Het schilderwerk van Sébastien Grenier is indrukwekkend en uitermate geschikt om de chaotische oorlogstaferelen die in dit deel veelvuldig voorkomen vorm te geven. De angstaanjagende personages worden beklijvend in beeld gebracht met emoties als woede en angst die echt spreken. Maar, liefhebbers van vrouwelijk schoon: vreest niet, behalve de gruwelen van de oorlog kan de tekenaar ook perfect een beeldschone (naakte) vrouw in beeld brengen. ;-)

Besluit: dit is zonder twijfel een deel waar de volgers van de reeks naar uitkeken. Nu nog 1 exemplaar geduld oefenen om te weten waarrond de eigenlijke climax zal draaien.