Tex Willer (Classics Hum!) 1 De laatste rebel

Een brok pure nostalgie in je handen krijgen is als de zon die door de wolken breekt. Het maakt je warm en gelukkig. Wel, uitgeverij HUM! heeft dat kunnen bewerkstelligen bij ondergetekende. Bij het jong publiek zal een reeks als Tex Willer waarschijnlijk totaal onbekend zijn. Daar is met 'De laatste rebel' een einde aan gekomen. Deze western-reeks uit de jaren zeventig werd toen uitgegeven in van die groezelige goedkoop ogende boekjes waarvan de pagina's na drie maal lezen al los kwamen en na een drietal jaar al bruin en brokkelig werden. Wat je ook deed, de tand des tijds had er onvermijdelijk vat op. Zelf een afgesloten plastiek zakje kon geen soelaas brengen.

In een rot tempo werden deze boekjes op de Vlaams/Nederlandse markt gegooid. Minstens 12 boekjes per jaar, vaak meer, en allen hadden minstens 100 pagina's lectuur. De kwaliteit van de tekeningen blijft verbazingwekkende genoeg meer dan aardig.

Uitgeverij HUM! brengt Tex Willer terug naar de lage landen. De strip 'De laatste rebel' is een album uit de Italiaanse 'Albo Specials' reeks. Voor de leken onder ons: in deze reeks verschijnt in Italië een album in A4 formaat getekend door een internationaal bekende tekenaar. Dit gebeurt jaarlijks en verschijningsdatum is juni. Wat 'De laatste rebel' zo speciaal maakt is dat de tekenaar niemand minder is dan Colin Wilson. Jaja, die van Blueberry. Een reden te meer om de handen in de lucht te smijten en een luide 'halleluja' ten beste te geven.

Het verhaal is een leuke weglezer. Een groep gangsters plegen verschillende overvallen, onder andere op een trein en een kazerne, dit om een privé-militie op te richten. De burgeroorlog mag dan wel voorbij zijn, niet iedereen is even gelukkig met de afloop. Tex Willer moet deze bende oprollen en start zodoende zijn opdracht in de gevangenis waar één van de gangster, die bij een overval is opgepakt, verblijft. Het is de bedoeling om in zijn gratie te komen en zo de rest van de bende te elimineren.

Momenteel brengt uitgeverij HUM!, een kleine uitgeverij door en voor liefhebbers, twee van deze dikke specials uit op A4. Indien deze zouden aanslaan dan starten ze terug de oude pocketreeks op die momenteel is gestrand aan nummer 130. Wetende dat er in Italië reeds 1180 delen zijn uitgebracht dan weet je het wel.
Er zal gewoon doorgenummerd worden vanaf 130 maar de verhalen zullen niet meer de originele volgorde aanhouden. De verhalen zullen willekeurig gekozen worden en uitgegeven.
En als het aan mij ligt mogen ze daar morgen mee beginnen!!!