Het uitje van de muggenziftersclub 1 Het uitje van de muggenziftersclub

Matthias Giesen is een tekenaar die voor verschillende Nederlandse uitgaves cartoons produceert. In ‘De Muggenzifters-Club’ wordt een deel van zijn werk verzameld. Je zou misschien verwachten dat dit een op en top Nederlands boek is, waarbij wij als Vlamingen weinig voeling mee hebben. Maar op een zeldzame uitzondering na, zijn de cartoons ook voor ons van tel. En dat verheugt me, want in het verleden hebben we het al anders meegemaakt.

Er worden zeer diverse topics aangesneden doorheen de cartoons, wat dit een leuke strip maakt om door te gaan. Nergens een déjà-vu-gevoel. Ook is de benadering van de verschillende onderwerpen dikwijls origineel en goed gevonden. Ik snap meteen waarom Giesen al zo lang een gepubliceerde cartoonist is, hij voelt de topics aan zoals geen ander en weet er dikwijls een bijzondere invalshoek aan te geven. Dat wil niet zeggen, dat je als lezer geen inspanningen moet doen. De kern van de cartoons verwijst heel dikwijls naar zaken uit de geschiedenis, de kunst of de actualiteit. Bijgevolg dien je wel wat bagage te hebben om ze allemaal te begrijpen en eerlijk is eerlijk er zijn er twee waar ik toch niet helemaal mee mee was. Dat beperkt aantal kan mijn plezier van al de andere cartoons hoegenaamd niet verbreken, waardoor het aangenaam bleef doorheen het lezen van de cartoons en ik met een voldaan gevoel de laatste pagina heb kunnen omdraaien.

De tekenstijl van Giesen is zeer specifiek: minimalistisch en toch gedetailleerd.. meestal ook zeer treffend. Een stijl die sommige misschien eerder als lelijk zouden omschrijven, maar die juist het absurde van de situatie meer naar voor duwt. Ik zie dit wel graag.

In het kort: de betere cartoon!