Scott Leblanc 3 Paniek over Saigon

Je kan er niet aan ontkomen. Als je de cover ziet, denk je automatisch aan Kuifje: eenzelfde type gezicht, dezelfde haarkleur en zelfs de aanwezigheid van een kuif en een pose die Kuifje ook had kunnen aannemen. Daarenboven is dit hoofdpersonage ook een journalist. En de tekenstijl is bij beide stripreeksen de klare lijn.. geen wonder dat ik direct aan Kuifje denk. En dat is maar normaal, dit is een reeks dat op een amusante wijze de draak steekt met Kuifje. Dit merk je ook tijdens het verhaal. Eenmaal je de strip begint te lezen, voel je al vlug aan dat de journalist toch wel andere karaktertrekken vertoont dan Kuifje... meer zoals een gewone sterveling en niet echt heldhaftig. Immers, Scott is bijlange niet zo een haantje de voorste, veeleer voorzichtig en afwachtend, met een duidelijke voorkeur voor het pad van de minste weerstand. Toch wordt hij genadeloos meegesleurd in het verhaal en wij samen met hem.

Scott, een journalist die zich voornamelijk bezig houdt met de minder belangrijke zaken zoals verhalen over huisdieren, wordt door het toeval een handje geholpen. Professor Moleskine valt binnen op de redactie van de krant en nu kan Scott eindelijk tonen dat hij hem kent. Dat klopt ook wel, maar de band is bijlange niet zo diep als Scott wil laten uitschijnen. De professor laat het dan ook niet na om regelmatig een sarcastische noot in te brengen. Wanneer Scott, Moleskine meesleurt naar zijn huis om kennis te maken met zijn moeder, blijkt er ook een tijdelijke logee in huis te zijn. Deze Le bezit informatie waar het verhaal rond zal draaien. Echter Le zelf zal het niet meer meemaken, hij wordt vermoord en hierdoor worden Scott en Moleskine op zijn verhaal gezet. Blijkbaar had Le informatie verzameld over het gebruik van Agent Orange in Vietnam. Hij wou dit naar buiten brengen om de USA er toe te dwingen hier mee te stoppen. De twee hoofdrolspelers gaan op zoek naar de verstopte bewijzen.

(Agent Orange was de codenaam voor een ontbladeringsmiddel dat in de Vietnamoorlog veelvuldig werd ingezet. Dit middel veroorzaakt onder andere de volgende ziektes: chlooracne, de ziekte van Hodgkin, verschillende soorten kanker in de luchtwegen, prostaatkanker, disfunctioneren van het perifere zenuwstelsel. Door het gebruik van Agent Orange werden er duizenden kinderen met bijvoorbeeld spina bifida (open rug) en andere misvormingen aan de ruggengraat geboren.)

Onderweg komen de sarcastische oneliners van Moleskine regelmatig door, terwijl Scott voor de meer ludieke noot zorgt. De glimlach is dan ook nooit ver weg tijdens dit verhaal. Het is bijgevolg een geslaagde persiflage van Kuifje, wat mij betreft. En gelukkig geeft de achterkant al aan, dat er nog meer zal volgen..

In het kort: geslaagde parodie.