Gavrilo Princip 1 Gavrilo Princip, de man die WO I ontketende

WOI was er toch gekomen, met of zonder een extra aanleiding. Maar zoals voor alles heeft de mens een schuldige nodig en die werd gevonden in Gavrilo Princip, de man die Franz Ferdinand van Habsburg, troonopvolger van Oostenrijk-Hongarije, vermoordde in Sarajevo. We zeggen en schrijven 28 juni 1914. Hij was de man die zijn volk wou bevrijden van het Oostenrijkse juk en deel uitmaakte van een complot om dit tot uitvoering te brengen. De onderdrukking die zijn volk deels was leek in zijn ogen en velen van zijn landgenoten rabauws en verschrikkelijk onrechtvaardig. Om hier paal en perk aan te stellen was er maar één oplossing. De dood van Franz Ferdinand, de belichaming van alle kwaad.

De strip, uitgebracht onder het prestigieuze label Blloan, verteld het verhaal van Gavrilo Princip van bij zijn geboorte tot aan zijn dood. Henrik Rehr legt in geuren en kleuren (alhoewel de strip zelf in het zwart/wit is) uit waar de wortel van het kwaad een intrede deed in het leven van Gavrilo. Niet alleen door de liefde, een teder samenzijn die hij alleen maar kon bereiken in een vrij land, maar vooral door zijn beïnvloedbaar karakter zal hij doen waar hij voor bekend is geworden. Hij was zelf bereid om zijn leven te laten voor zijn land en te sterven als een martelaar.

Het is een in- en indroevig verhaal verteld op meesterlijke wijze. De man die door de geschiedenis wordt afgeschilderd als een boeman en moordenaar is in feite een zeer gevoelig en begrijpend persoon die door zijn slepende ziekte tuberculose een achterstand krijgt op het vlak van onderwijs. Het is dan ook begrijpbaar dat hij zich laat meeslepen door een groep activisten die strijden voor een vrij land en hem zodanig brainwashen dat hij de ultieme moord plant en uitvoert.

De vertelstijl is er een van neutraliteit. De tekenaar/scenarist laat het aan de lezer over of deze daad nu inderdaad de gruwel is die WOI heeft doen ontploffen of dat er alsnog meer achter zit en Gavrilo enkel dat deed wat zijn geweten hem opdroeg.

Op een moment dat we rond de oren worden geslagen door allerlei strips, boeken, films en series over'Den Grooten Oorlog' en men de heldendaden van jan en alleman de hemel in prijst is dit verhaal toch wel een uitschieter. Het behandelt één aspect dat eens de andere kant van de medaille laat zien. Lovenswaardig initiatief en dank aan Ballon om ons hier mee van te laten genieten. Alhoewel 'genieten' hier misschien wat misplaatst staat.

Om kort te zijn: magistraal!!!