De vloek van Bangebroek A1 Deel 1
A2 Deel 2

De Vloek heeft een lange ontstaansgeschiedenis en het eerste deel vertelt deze grotendeels. Het was dan ook even schrikken toen ik begon, want ik had niet door dat dit eerder een dossier was over de strip dan de strip zelf. Maar in ruil kan je wel zien hoe het verhaal evolueert doorheen de tijd. Het begin van het stripverhaal wordt een paar keer herhaald, ik mag eigenlijk niet zeggen herhaald want door de aangebrachte aanpassingen is het basisidee nog wel hetzelfde maar is de invulling wel enorm veranderd. Het is best interessant om te zien hoe het verhaal van pure gag-reeks naar een humoristisch verhaal evolueert. Niet dat er geen gags meer inzitten, integendeel, maar er zit een rode draad doorheen de verschillende kortverhalen en ik vind het geheel hierdoor er sterker door worden. Deze nieuwe vorm wordt in deel 2 verder gezet en bestaat veel minder uit dossier en veel meer uit stripverhaal. Maar versta me niet verkeerd, de twee delen vullen elkaar perfect aan en geven onderweg een leuk verhaal ten beste.

Wat gebeurt er dan in Bangebroek? Het lokale kasteeltje trekt een bijzondere gast aan. Deze dokter heeft het idee opgevat om een nieuwe man te creëren, zeg maar een Frankenstein. En het monster wordt ook hier tot leven gewekt. Alleen is de lijm tussen de verschillende delen niet zo sterk en er vallen hierdoor al eens ledematen af van zijn lichaam.. of zijn hoofd, kan ook. Dit monster heeft de dorpelingen van Bangebroek (lees die naam nog eens!) de schrik op het lijf gejaagd en ze zoeken dan ook manieren om de nieuwe inwoners te verjagen. Maar ondertussen is de rechtmatige eigenaar van het kasteel terug opgedoken en tot grote ontsteltenis van de dorpelingen is het een vampier. Nu zitten ze al opgescheept met twee monsters.. hoe gaat dit eindigen?

Zoals je wellicht al wel door hebt, zijn in dit soort situaties, de komische voorvallen geen uitzondering. Het kan gewoon niet anders dan hilarische voorvallen spuien en Leever heeft ze dan ook nog goed in de vingers zitten. Een half uurtje plezier is gegarandeerd.

In het kort: laat die monsters maar komen..