Doolhof van Eeden 1 Doolhof van Eeden

We gaan eventjes het christelijk geloof induiken (niet lang, ik beloof het!). De Hof van Eden was volgens de Bijbel de plaats waar de eerste mensen, Adam en Eva, vertoefden. God stond de mens zowat alles toe in deze tuin, behalve het eten van de vruchten van de boom van de kennis betreffende goed en kwaad. De overtreding van dit verbod leidde tot de verbanning. Er stond echter nog een belangrijke boom in de hof: de levensboom. De vruchten van deze boom gaven het eeuwige leven.

Het Doolhof van Eeden werkt op verschillende lagen en één van die lagen is hevig gelinkt met het hierboven vermeldde Hof van Eden. We zien een man en vrouw trachten een mystieke tuin binnen te gaan. Echter een gevleugelde bewaker houdt hen tegen. Ze mogen echter wel een glimp werpen op de tuin... maar ze proberen toch verder te gaan en de bomen spelen hierin een belangrijke rol.
Een andere laag werkt dan eerder op een niveau van een volwassen man, die in zich nog steeds een jongetje heeft rondlopen dat op zoek is naar het antwoord waarom zijn ouders zo vroeg gestorven zijn. Zijn zoektocht naar antwoorden, gedreven door zijn machteloosheid en woede over deze geleden pijn, leidt tot deze ontdekkingsreis naar het onbekende.
Op zijn eenvoudigst kan je zeggen dat het een expeditie is, door een koppel naar een gebied waar ze geboren en getogen zijn, maar waar ze al lang weg zijn. Ze proberen de eenvoud en onschuld van hun jeugd terug te bereiken. De reis leert hen dat dit eigenlijk onmogelijk is. Men kan alleen vooruit gaan.

Die verschillende lagen, het klinkt misschien wel een beetje ingewikkeld en verwarrend, maar het verhaal zit zodanig sterk in elkaar dat je nergens dat gevoel hebt. Je wordt langzaam aan geïntroduceerd in de verschillende lagen en ze zijn dan ook gemakkelijk uit elkaar te houden, ondanks hun onderlinge verbindingen. Het wordt misschien wel een beetje vergemakkelijkt omdat je het verhaal van de schepping wellicht wel kent en dus weet hoe het in elkaar zit. Dit wil niet zeggen dat dit verhaal voorspelbaar is. De manier van vertellen, alsook de grafische weergave ervan beletten dit zonder enig probleem.

Er wordt gebruik gemaakt van zware contrasten doorheen dit verhaal. Zwart en wit zijn beide nadrukkelijk aanwezig, terwijl de grijswaarden slechts beperkt aanwezig zijn. Ik mag eigenlijk niet zeggen dat het grijswaarden zijn, want door de kleur van het papier krijgen deze tinten een sepia-toon. Deze keuze benadrukt het bedrukkend gevoel dat de reis meebrengt voor de hoofdpersonen, en zo mooi aan ons wordt overgebracht. De lijnvoering is soms dik en zwaar, terwijl er maar slechts af en toe ook gekozen wordt voor een iets subtielere afwerking. Dit vergroot de impact van de zwarte omgeving. Toch kan je niet zeggen dat het een zwartgallig verhaal is, maar af en toe lijkt het wel zo. En dat past perfect bij het verloop van het verhaal.

In het kort: zo mag er nog veel verschijnen.