Excalibur - Kronieken 2 Cernunnos

Om met de deur in huis te vallen: m’n eerste recensie over deze spin-off was reeds lovend en veel verandert daar niet aan na het lezen van dit tweede album.

Even over de titel: Cernunnos ('de gehoornde') was een Keltische god die in Gallië en Brittannië werd vereerd. Hij was de heer over de fauna, flora, landbouw, voorspoed en de onderwereld. U kan er meer over lezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Cernunnos
Duistere complotten worden gesmeed en ondenkbare bondgenootschappen worden aangegaan om de religie van de ene God uit te breiden.Ondertussen wacht vrouwe Ygerne op de nakende bevalling. Midden in de harde winter verschijnen de Picten plots voor de poorten van koning Erin. Volgens Merlijn is dé reden van hun komst vrouwe Ygerne. De beweegredenen daarvoor zijn hem echter onduidelijk. Als Merlijn op een bepaaldmoment moet kiezen tussen zijn twee meest dierbaren, wordt het pas echt spannend...

De auteur Jean-Luc Istin slaagt er goed in om een evenwicht te vinden tussen een historisch aanvaardbaar verhaal en een vertelling die doorspekt is met fantastische en magische elementen. Je krijgt het gevoel dat de machtsstrijd tussen de mensen die de oude goden aanhingen en degenen die de nieuwe god vereren inderdaad tot heel wat spanningen moet hebben geleid. Machtswellust en geld moeten een belangrijke rol hebben gespeeld. Deze zaken worden op een beklijvende manier weergegeven. Natuurlijk blijft dit fictie, maar de menselijke natuur komt toch duidelijk en beangstigend goed tot uiting.
Een van de sterke punten van dit album vind ik de personages die op een heel menselijke manier worden weergegeven. Merlijn bijvoorbeeld is magiër, maar vooral zijn gevoelens en menselijke kantjes worden in beeld gebracht. Je kan je echt inleven in ‘s mans leefwereld. De interactie met de mensen in zijn nabijheid krijgt daarbij veel aandacht.
Maar ook al het overige steekt bijzonder goed in elkaar. De gebeurtenissen volgen elkaar in vlot tempo op en binnen de actie worden reeds de nodige kiemen gezaaid voor de komende albums, maar telkens op een dusdanige manier dat het de rest van het verhaal niet in de weg staat. Topwerk!
Alain Brion maakt overtuigende schilderingen die een echte meerwaarde betekenen voor dit album. Door de niet-omlijnde figuren en artefacten krijg je een realistisch gevoel. Dit wordt mee versterkt doordat hij ruim aandacht geeft aan de achtergronden, die de nodige details bevatten, maar tegelijkertijd ook niet teveel in het oog springen zodat de aandacht daar gevangen wordt waar hij moet zijn: bij de belangrijke personages en gebeurtenissen. Kortom: alles wat hij op papier zet is prachtig.

Besluit: een te volgen reeks. Zeker voor wie van het semi-historische genre houdt.