Roodbaard integraal 3 De schrik van de zeven zeeën 3

Uitgeverij Sherpa doet lustig verder. Deel 3 van de integrales van Roodbaard, de Schrik van de Zeven Zeeën ligt vanaf nu in de betere stripspeciaalzaak. Naast de gebruikelijk weetjes, die we sinds het eerste deel gewoon zijn en met veel aandacht volgen, bevat dit album de delen 'Het Spookschip', 'Dodemanseiland' en 'De Spaanse hinderlaag'. 'Het Spookschip' en 'Dodemanseiland' vormen één afgerond verhaal, 'De Spaanse hinderlaag' staat op zichzelf.

De eerste twee delen: De onvervaarde Roodbaard beslist om toch uit te varen ook al staat er een verschrikkelijke storm voor de deur. Tijdens deze wilde boottocht komen ze in botsing met een ander piratenschip dat lijkt te zwalpen op de oceaan.Het blijkt niets minder te zijn dan het sinds vijftig jaar verdwenen schip van Kapitein Morgan-de-Rode, ook gekend als Morgan de Piraat. Morgan heeft zich toen laten vastbinden aan het roer en bevind zich nog steeds op deze plek, weliswaar enkele kilootjes magerder en niet langer onder de levenden. In het scheepsjournaal ontdekt Roodbaard de geheime plek waar de schat van deze vermaarde piraat ligt. Ondertussen breekt er een opstand uit op zijn eigen schip. Niet iedereen is gelukkig met de beslissingen van Roodbaard.

'De Spaanse Hinderlaag': De Spanjolen trachten nog altijd om Roodbaard in de boeien te klinken. In een hinderlaag is één van de medewerkers van Roodbaard in de klauwen van de tegenstrever terecht gekomen. Die verteld over Erik, de stiefzoon van Roodbaard en Don Antonio Guzman ziet hierin een oplossing om alsnog Roodbaard tot overgave te dwingen. Maar dat is zonder de moed en de intelligentie van Erik gerekend.

Bij de aanschaf van dit album heb je een stuk nostalgie in handen. Een strip die enig is in zijn genre. De piraten die afgeschilderd worden als rabauwen met een gouden hart. De kleuren en de tekst zijn wat aangepast en opgepoetst maar voor de rest is er weinig nieuws onder de zon. 'Dodemanseiland' krijgen we echter wel integraal te lezen wat in vorige uitgaven niet altijd het geval was. Dan ontbraken die pagina's eens en in een andere uitgave dan weer andere.

Als je bedenkt dat deze strips van begin de jaren zeventig zijn kan je oordelen dat deze nog geen dag verouderd zijn. Het enige wat je echt kan verwijzen naar deze periode zijn de lappen tekst die je voorgeschoteld krijgt, maar voor de rest zou je de tekeningen zo kunnen copy-pasten in een hedendaagse strip.

Het derde lijvige werk is van de persen gerold, net zoals de Franse versie bij uitgeverij Dargaud. Deze laatste is echter niet aan zijn proefstuk toe want heeft Roodbaard als integrale al eens uitgeven op het eind van vorige en in het begin van deze eeuw. Maar de Nederlandstaligen mogen blij zijn dat sherpa ook op de trein (of zou boot hier beter van toepassing zijn) is gesprongen. De volgende delen, 11 in het totaal, krijgen zeker de volle aandacht!!!