Trollen van Troy 17 Het huwelijk van Waha

Wie een min of meer aandachtige blik werpt op de cover, weet al dat er iets niet klopt. Waha die met de glimlach een bad neemt? Onmogelijk! Een trol is immers doodsbenauwd van water?! Er is inderdaad wat aan de hand. De jeugdige Saffijn krijgt nog maar net z’n magische kracht en het blijkt er een te zijn die 2 personen of dieren of de combinatie daarvan van lichaam kan doen wisselen. Hij is zich daar echter nog niet van bewust. Geheel toevallig passeert hij het ons welbekende trollendorp via een rivier; op een veilige afstand van de oever weliswaar, of wat dacht u? De rest laat zich raden. Een mensenvrouw in het lichaam van Waha en Waha die zich plots tussen de mensen bevindt in de gedaante van een rijke jongejuffrouw?! Dat moet wel vonken geven…
17 albums lang weten de auteurs Arleston en Mourier ons reeds te entertainen met het wereldje van het trollendorpje Phalompe. De gewoonten en maniertjes van deze harige wezens kennen we nu onderhand wel en echt wereldschokkende zaken zijn er op dat gebied dan ook niet meer te ontdekken. De persoonswissel zorgt bij dit boek echter voor een leuk gegeven dat ons confronteert met de nodige hilarische toestanden. Het noopt ons ook tot een mijmerende beschouwing over hoe wij zelf zouden reageren moest ons hetzelfde overkomen.
Naar goede gewoonte moet ook dit album het grotendeels hebben van platte onderbroekenhumor (soms zelfs letterlijk). Boeren laten, spelen in uitwerpselen, hak- en kapwerk, (bijna) naakte vrouwen... het hoort er allemaal bij. Dat alles is gelukkig wel nog in een genietbaar verhaal gegoten. Het einde komt wel vrij abrupt. Of dat komt door een gebrek aan inspiratie of door de beperkte ruimte in 1 album, daar laat ik me niet over uit, maar het is wel jammer.
De tekeningen verheffen de reeks gelukkig een stuk boven andere (snel getekende) humorreeksen die veelvuldig en aan een hels tempo de rekken vullen. Ze boeten nog steeds niets in aan sfeer en aantrekkelijkheid. Ze zijn dynamisch, beweeglijk en voorzien van een passende hoeveelheid details en zijn bovendien door Guth van een mooie en fris ogende inkleuring voorzien.

Besluit: onze harige vrienden bezorgen de lezer alweer een half uurtje opperbest entertainment.