Alpine 1 Het blauwe bloed

Als ik even Wikipedia speel en in enkele punten opsom wat Alpine was, dan zou dat ongeveer gaan zoals dit: Alpine is een bedrijf opgestart in een garage, wat niet verwonderlijk is want het product was een auto. Op basis van Renault-onderdelen bouwde Jean Rédélé een nieuwe wagen, die veel sneller en gedurfder was. In deze strip zien we hoe het bedrijf groeide van een simpele garage naar een fabriek, maar uiteindelijk in de problemen kwam en verkocht werd aan Renault. Langzaam stierf de naam en het merk uit.
Toch heeft Alpine grote successen gekend op de race-circuits en had het zijn eigenzinnige ontwerpen die snelheid en charme combineerde. De eigen stijl droeg bij tot het succes, maar het kon niet verhullen dat de bedrijfsorganisatie niet optimaal was en daaronder leed. En toch is de Alpine niet vergeten. De kans is zeer groot dat we in 2016 terug een Alpine gaan zien op het race-circuit. Laten we hopen, dit merk verdient dat wel.

Laat de bovenstaande tekst u niet tegenhouden. Er wordt veel meer achtergrond en passie meegegeven in de strip. Het is geen gortdroge opsomming van feiten maar eerder een strip die de sfeer van het bedrijf en hun diepe band met de racewereld belicht. Het racen was immers niet zomaar een bij-activiteit, het was een deel van de essentie van hun verhaal. Wie ze waren, werd bepaald door hun resultaten op de circuits en die werking veranderde nooit. Misschien hadden ze beter ook meer aandacht gehad voor het zakelijk aspect van hun bedrijf, maar hadden we dan ooit de Alpines gehad zoals ze nu gecreëerd geweest zijn? Wellicht niet. De passie sprak het luidst in de harten van de eigenaars en begeesterde hierdoor heel het bedrijf... tot het niet meer verder kon. Maar datzelfde vuur was sterk genoeg om het imago levend te houden en nu terug een wedergeboorte af te dwingen. Het laatste uur van de Alpine is nog niet aangebroken.

Er gaan weinig pagina's voorbij zonder dat het stof van de pagina's vliegt, gevolgd door wat brokstukken. Racen was in de beginjaren niet zo veilig als vandaag en dat merken we ook. Snelheid en gevaar kan je bijna op elke pagina ruiken. De tekeningen spreken boekdelen. De kracht van het merk, de elegantie van het ontwerp en de pure, rauwe snelheid.. het is allemaal aanwezig.

In het kort: een must voor auto-liefhebbers.

Ps: Dit zou de nieuwe versie voor 2016 wel eens kunnen zijn: