Natasja 22 De blauwe sperwer

Natasja is één van die langlopende reeksen waarvan er relatief weinig albums van verschenen zijn. Als je bedenkt dat onze stripheldin het levenslicht zag in 1971 en we bijgevolg 43 jaar verder zijn wil dat zeggen dat er gemiddeld 1 album per 2 jaar verschijnt.

Dat dit geen garantie is om een reeks 'in de lucht' te houden heeft men reeds meerdere malen mogen ontdekken. Natasja is daar geen vreemde eend in de bijt in. De vorige verhalen waren goed maar teerden een beetje op het oude succes.

Met 'De Blauwe Sperwer', het 22ste deel dus, brengt Walthéry een ode aan de in 1997 overleden Sirius, het pseudoniem voor Max Mayeu. Het is op scenario van Sirius dat deze tweedelige strips, waarvan nr. 25 het 1ste deel is, tot stand is gekomen, mits bewerking van Walthéry zelf, natuurlijk. Hier bovenop werd het schip waarop de oma van Natasja, ook Natasja genaamd, en de opa van Walter, die, om alles te vergemakkelijken, ook Walter heet, gedoopt naar de top-reeks die Sirius lang geleden op de markt bracht, namelijk 'De Blauwe Sperwer'. Oooh nostalgie.

Zoals reeds gezegd heeft deze reeks dus een beetje te lijden gehad onder enkele mindere delen maar met 'De Blauwe Sperwer' neemt men terug de draad op van de basis van de strip, ook al is het begin nogal voorspellend. Het scenario van Sirius/Walthéry heeft terug de spanning, de humor en de schwung zoals we dat gewoon zijn van deze sexy stewardess. Jammer dat we moeten wachten op het slot in het tweede deel. Hopelijk moeten we daar, net als voor nummer 22, geen vier jaar op te wachten.