Jerome K. Jerome Bloks 24 De kluizenaar

De onhandige detective J.K.J Bloks dient een brief af te geven aan Antoine Oliveira, de laatste bewoner van een dorpje in de Alpen, genaamd Villard-le-Vieux. Dit dorpje ligt deels aan en deels in een kunstmatig meer, gecreëerd door een stuwdam.

Net voor dat Villard-le-Vieux van de aardbodem zou verdwijnen gebeurd er nog een tragedie. De architect en de vrouw van Antoine, Antoine was in die periode garagist en heeft net de auto van de architect van nieuwe olie voorzien, komen op mysterieuze wijze om. Alle vingers en bewijsstukken verwijzen naar Antoine terwijl die zijn onschuld blijft volhouden. De zoon van Antoine zal in de periode dat hij in de gevangenis zit, opgevangen worden door zijn schoonouders.
Maar wat is er in werkelijkheid gebeurd?

'De kluizenaar', deel 24 uit de reeks, heeft me van het begin tot het einde in spanning gehouden. Dat Dodier het heeft dat weten we al een tijdje maar dit is toch wel een uitschieter van deze reeks. Je hebt al snel een vermoeden van waar de klepel hangt maar toch kun je niet geloven dat het echt zo gelopen kan zijn.

Het combineren van het heden en de flashbacks die meer verduidelijken over de ware aard van de geschiedenis zijn hier zeker goed van toegepast. Het hele verhaal vertellen en daarna de zoektocht van J.K.J. op papier zetten zou het verhaal in mineur laten eindigen. De werkwijze die Dodier hier gebruikt zorgt er voor dat we mondjesmaat dingen te weten komen en tegelijkertijd de detective zien stuntelen om zijn doel te bereiken. De scene op het vliegveld is bijvoorbeeld hilarisch. De met vliegangst gebeten Bloks denkt het middel gevonden te hebben om die angst te overwinnen. Laat dat even tegenvallen.