Superman (Lion) 1 De prijs van verandering

Waar de auteurs de inspiratie blijven halen, weet ik niet, maar feit is dat de comics over ‘s werelds bekendste superheld maar blijven komen. ‘De prijs van de verandering’ is de laatste telg die uitgever RW in het Nederlands op ons losliet. Het betreft hier een bundeling van de eerste 6 hoofdstukken van de nieuwe serie van schrijver George Pérez en tekenaars Jesús Merino en Nicola Scott. Het verhaal in dit boek vormt een mooi afgerond geheel.
Grote veranderingen voor de Daily Planet, de spraakmakende krant van Metropolis: na een overname werd het oude gebouw met de grond gelijk gemaakt en werd een gigantisch nieuw blok neergepoot. Het een en ander is niet naar de zin van Clark Kent en hij laat dit ook duidelijk merken. Hij is dan ook de grote afwezige op het moment dat de nieuwe stek wordt ingehuldigd en Louis Lane officieel tot producer van de avondnieuwsdivisie wordt benoemd. Op het zelfde moment vliegt Superman na een lange afwezigheid over de stad en wordt bijna onmiddellijk geconfronteerd met een alles-vernietigend wezen. Van dan af gaat het in een stroomversnelling. Zal de verdediger van Metropolis ook nu weer in zijn opdracht slagen of leiden z’n opponenten hem samen met de stad naar de ondergang? Feit is alleszins dat de sceptische houding van een aantal belangrijke figuren tegenover superman (is hij niet degene die alle rampspoed afroept over de stad) het er allemaal niet eenvoudiger op maak.
In 6 delen laten de auteurs Superman vechten tegen een aantal uitzonderlijke creaturen. De bijna onoverwinbare buitenaardsen lijken op de koop toe over onvermoede eigenschappen te beschikken. Dat lijkt voor sommigen misschien saai en een beetje eentonig (we zien dat immers in een overvloed aan superheldencomics), maar de fantasie van de schrijvers en tekenaars is gelukkig groot genoeg om de tegenstanders erg divers te maken. Dat maakt het allemaal al wat gewilder. Bovendien - en dat maakt het album pas echt aantrekkelijk - is er ook ruim voldoende aandacht voor de gevoelens van - vooral - Clark Kent. Zijn worsteling met zijn invloed op de veiligheid van de stad, zijn gevoelens voor Louis Lane, zijn zelfbeeld,... het komt allemaal uitgebreid in beeld.
De tekeningen zijn van een uitstekend niveau. Merino en Scott hebben duidelijk het nut van wisselende camerastandpunten door en bedienen zich overvloedig van de nodige details.Ook het kleurgebruik is (meestal) niet te schreeuwerig, iets waaraan veel gelijkaardige albums zich wel eens schuldig durven maken. Een geslaagd stukje tekenkunst!

Besluit: een waardig album in het Superman-universum waar ook niet-ingewijden van kunnen genieten. Op voorwaarde dat ze voor het superheldengenre zijn, natuurlijk.