Batman: Under the Red Hood 1 Boek 1

Batman krijgt het aan de stok met een man met een rood masker. Alsof hij nog niet genoeg had met Black Mask, de huidige baas van de onderwereld in Gotham City. Maar Red Hood is niet zo maar een gangster. De man heeft zijn hart bijna op de juiste plaats. Hij verafschuwt drugdealers aan schoolpoorten maar laat ze in de rest van de stad oogluikend toe. Ook de daden van Black Mask kan hij niet hebben en dat zal die dan ook aanvoelen. De leveringen worden opgeblazen of op een andere manier vernietigd. Black Mask tracht een akkoord te sluiten met Red Hood maar of dat zijn vruchten afwerpt moet je zelf maar ontdekken.

"Batman: under the Red Hood bundelt de eerste helft van de controversiële verhaallijn van schrijver Judd Winick en tekenaars Doug Mahnke en Paul Lee, waarin de geschiedenis van Batman een verrassende wending krijgt" staat te lezen op de backcover van de uitgave. Of dit al dan niet zo is laat ik over aan de kenners van deze superheld. Daar is mijn kennis van Batman iets te beperkt voor. Maar dat we de man in een ander daglicht zien dan in zijn gebruikelijk verhalen is een feit. Hij is breekbaarder, gevoeliger en toont meer medeleven.

Het scenario is zodanig geschreven dat de spanning vanaf pagina één je in haar greep heeft. Wie is de man en wat kan Batman doen om hem af te stoppen, als hij dat al wil? Dat we enkele bekenden tegenkomen als Mr Freez, The Joker, Superman, Nightwing en dergelijke mag niet verbazen. Zij spelen een speciale rol in het verhaal. Enkelen heel beperkt, andere stelen een serieuze bijrol.

Het minste wat je kan zeggen dat is dat er genoten werd van het verhaal. RW heeft nogmaals een topper van stal gehaald en in het Nederlands vertaald. Wat men zonder schroom kan zeggen is dat die mannen ons verrijken met de beste Amerikaanse stripverhalen en die over onze contreien verspreiden!