Kronieken van de zwarte maan 15 Terra secunda - boek 1

In ‘Het einde der tijden’ slaagde Wismerhill erin om z’n volk te redden van de ondergang en ze door interdimensionale poorten naar een nieuwe wereld te evacueren.
Eens aangekomen begint de gigantische taak om een onontgonnen wereld op te bouwen. De miljoenen vluchtelingen moeten alles van nul opbouwen en worden geconfronteerd met vreemde wezens waarvan men niet weet of ze vijandig zijn, maar nog belangrijker: of die wel eetbaar zijn. Voor Wismerhill zelf breken moeilijke en drukke tijden aan, niet in het minst als hij er nog een gigantische tak bovenop krijgt. Ondertussen blijft het afwachten wat Lucifer zal doen en of hij erin zal slagen een doorgang te forceren naar deze nieuwe wereld.
Wie niet bekend is met de Kronieken van de Zwarte Maan en zich onthield van de aankoop wegens de onmogelijkheid om bepaalde albums nog op de kop te tikken, zou perfect kunnen overwegen om de reeks op dit punt te starten. Voorkennis is immers niet verrijst (maar wel handig meegenomen) om in deze nieuwe wereld te stappen. De onderlinge machtsverhoudingen en vriend- en vijandschappen worden uit de doeken gedaan. Ook krijgen we een mooi overzicht van de nieuwe wereld waarop het volk van Wismerhill zich bevindt. Een droomstart dus.
Een groot deel van het verhaal spitst zich toe op de exploratie van de nieuwe planeet waarop de mens zich bevindt. En dat vind ik altijd boeiend. De vreemde fauna en flora die auteurs steeds uit hun mouw weten te schudden, is vaak origineel en mind-blowing. Ook nu weer. Dat biedt zeker perspectieven voor komende albums. Daarnaast wordt het verhaal mooi opgebouwd, maar ontwikkelt het zich vrij snel. Verwacht je dus niet aan het genre wereldexploratie zoals in de Werelden van Aldebaran. Bij Froideval moet het vooruit gaan. Ik kan daar perfect inkomen, maar vindt dat alles wat in dit album staat gerust mocht gespreid worden over 2 boeken. Vooral de weg naar het hoogtepunt en die gebeurtenis zelf gaan me net iets te snel om er ten volle van te genieten.
De tekeningen zijn, zoals we het gewoon zijn bij deze reeks, druk en bevatten een overvloed aan details op goed gevulde achtergronden. Gecombineerd met de warme kleuren is het een sfeervol geheel waar je je een hele poos kan aan verlustigen. Alleen al met de cover kan je je trouwens al even zoet houden.

Besluit: een must-have voor de verzamelaars maar tevens een ideaal album om in te stappen in de wereld van de Zwarte Maan. Hopen op een herdruk van de eerdere albums (al dan niet in integrales) is natuurlijk toegelaten...