Cheyenne (Ersel) 1 Cheyenne

De Cheyennes gaan op bizonjacht. Kleine Veder, het kind van de medicijnman wordt door een bizon gedood. Wat verder vallen Pawnee's een karavaan aan. De indianen moorden de reizigers uit. De enige overlevende is een klein meisje, Fleur. Zij wordt achternagezeten door een Pawnee krijger en komt op haar beurt een bizon tegen, die haar rustig besnuffelt. De Pawnee-krijger heeft echter minder geluk, hij moet in de bizon zijn meerdere herkennen. Voor de medijnman is het duidelijk, dit meisje bezit bovennatuurlijke krachten. Hij adopteert het meisje en noemt haar bizonvrouw. Wanneer ze volwassen is en uitgezonden wordt om de blanken en de Cheyennes dichter bij elkaar te brengen, komen intriges aan het licht die het einde zullen betekenen voor de trotse Cheyennes. Blanken verkopen wapens aan de Pawnee's en maken hen verslaafd aan sterke drank! In ruil helpen zij de opstandige Cheyennes uit te moorden. Ook het Amerikaanse leger gaat hierbij niet vrijuit! Corruptie viert hoogtij.

Ondanks de schreeuwlelijke cover is het tekenwerk van redelijk niveau. Ersel tekent dit verhaal in een iets eenvoudigere stijl dan zijn Pioniers van de Nieuwe Wereld. Het feit dat het binnenwerk zwart wit is, zorgt er echter voor dat dit tekenwerk uitzonderlijk sfeervol tot uiting komt. Het is een klare lijnstijl met weinig franjes. Bessy voor volwassenen! Ersel toont echter dat hij een krak is in dit soort verhalen te tekenen. Het scenario rammelt hier en daar wel eens wat, en enkele bruuske wendigen maken het hier en daar wat onduidelijk.
Het betreft hier een luxe uitgave, voor een stripfestival. Bij wijze van promotie vergeten we dus best het gelimiteerde scenario dat, mocht het deftig uitgewerkt zijn en verspreid over verscheidene delen, gerust naast een Bleuberry had kunnen liggen, want het heeft (of tenminste had) potentieel.
Laten we dus van dit extraatje, dat toch wel 30 euro kostte bij uitgave, en voorzien is van een genummerde en gesigneerde prent, vooral onthouden dat het binnenwerk mooi verzorgd getekend is in de alom geliefde stijl van Ersel!

Opmerking: Het album zou verschenen zijn in een oplage van 500 genummerde en gesigneerde exemplaren. De nummering en de handtekening ontbreken! De prenten zijn wel correct genummerd en gesigneerd.