The Wake (Lion) 1 Boek een

The Wake begint redelijk futuristisch met een ondergelopen wereld, waar een meisje en haar dolfijn iets proberen te recupereren van het water. Maar nog voor dat lukt, switchen we naar een periode 200 jaar terug in de tijd.. de huidige tijd. Hier landen we op zee met een paar wetenschappers die onderzoek naar walvissen aan het verrichten zijn. Het duurt echter niet lang voor ze onderbroken worden. Een helikopter landt op het water en hierdoor maakt agent Astor Cruz een spectaculaire intro. Hij is op zoek naar één van de wetenschappers, met name Dr. Archer. Zij is de walvisexperte en kent bijgevolg heel wat af van hun roepen. Echter het geluid dat de agent afspeelt, is wel heel speciaal. Archer is geïntrigeerd en gaat mee op onderzoek. Dit lijkt het begin te worden van een mysterie-verhaal.

Echter, we worden al vlug met onze voeten op de grond gezet, want het volgende deel brengt pure psychologische horror. Het wezen dat dit geluid voortbrengt, een zeemeerman, is gevangen genomen. Maar hij heeft dat natuurlijk niet zo graag en gebruikt alles wat tot zijner beschikking staat om zich te bevrijden. Doordat hij zijn gedachten kan projecteren in de geesten van anderen, kan hij hen alles laten geloven wat hij wil. Dit loopt dan ook meestal redelijk dodelijk af voor diegenen waar hij dat trucje mee uithaalt. Al vlug wordt dit probleem nog eens opgeschaald naar een massale aanval van zeemeermannen op de kleine schare overlevenden, om dan tegen alle verwachtingen in datzelfde nog eens te doen, een opschaling waardoor we eindigen met een globale ramp-scenario.

Veel twisten en plotwendingen op zeer korte tijd, maar telkens als een logisch gevolg van het voorgaande. Ik zit er niet mee in om het voorgaande allemaal te vertellen, want ik ben nog niet eens begonnen met de emotionele banden tussen de leden van het onderzoeksteam te vertellen en hoe die allemaal op de proef worden gesteld. Niks is simpel in dit verhaal. Er gebeurt ongelooflijk veel op korte tijd. Wat een helse rit. En er wacht ongetwijfeld nog veel meer van dit leuks op ons in het tweede deel.

Gelet op de locatie, diep onderwater, zien we heel wat zwart terug op de pagina's. Je kan ook moeilijk zeggen dat het een optimistisch verhaal is tot op heden, de mensen zijn hier duidelijk niet aan de winnende hand. Dus de inkleuring en de sfeer van het verhaal sluiten wel aan op mekaar. Ook de eerder ruwe tekenstijl en duidelijke arcering versterken het gevoel dat dit verhaal uitstraalt.

In het kort: Intrigerend en vol verrassingen.. te lezen dus!