Game over 12 Royal barbecue

Reeds honderden keren heeft Kid Paddle de geest gegeven in een poging de prinses te redden, maar nog steeds blijft hij volhouden en tracht hij de meest moeilijke, absurde en monsterlijke hindernissen te overwinnen. Zónder succes evenwel, laat dat duidelijk wezen. De ene keer is het zijn eigen stupiditeit of onhandigheid, de andere keer de ongelooflijke domheid van de prinses die hem de das omdoet. Maar ook de aanwezige monsters laten zich niet onbetuigd en slagen erin om keer op keer een heldhaftige redding te voorkomen.
Ik zei het reeds eerder, maar de creativiteit van de auteurs in deze reeks blijft me verbazen. Ook nu weer slagen ze erin om een album vol humor te brengen dat geen ogenblik verveelt. Dit is alleszins geen album dat je in meerdere etappes zal uitlezen, daarvoor is het gewoon te leuk. Het helpt natuurlijk ook dat de benodigde tijd om het uit te lezen eerder beperkt is, maar dat is bijna inherent aan een gagstrip met 48 bladzijden en ongeveer evenveel grappen.
Ook opgemerkt: soms vindt de climax van een pagina-lange gag maar z’n ontknoping op de volgende bladzijde (meestal pagina-groot getekend). Belangrijk is dat dit telkens goed gepositioneerd is en op de achterzijde staat, waardoor je ogen nooit per ongeluk de clue hebben opgevangen vooraleer je alles gelezen hebt. Een detail, maar wel een belangrijk detail dat het leesplezier vergroot.
De tekeningen zijn amusant en losjes getekend zodat het speelse karakter duidelijk is. Er zijn wel veel bloederige taferelen aanwezig, waardoor je je soms afvraagt vanaf welke leeftijd dit exemplaar te lezen is. ‘Ken je kroost’ ben ik dan geneigd te antwoorden. Mijn zoon van 8 kan ik het album alleszins niet ontzeggen, want hij is dol op deze reeks en zal het zonder twijfel ook zijn over deze laatste telg.

Het volgende wil ik toch ook nog even meegeven: wie goede ideeën heeft om Kid nogmaals te laten mislukken in z’n pogingen om een spel uit te spelen, kan z’n ideeën doorgeven via de website http://gameoverforever.com. Goedgekeurde scenario’s zijn goed voor een vergoeding van maar liefst €400 per stuk.

Besluit: alweer een bijzonder geslaagde uitgave van Midam en Adam.