De laatste grens 1 Episode 1

Ooit al gedroomd van een reis naar onbekende verten, ‘to boldly go where no one has gone before’? Wel, Leo maakt het mogelijk. Virtueel dan toch. Verwacht je echter niet aan een avontuur vol rozengeur en maneschijn...

John en Jane, broer en zus, zijn ingehuurd om op de planeet Tau Ceti 5 een afgelegen stadje te beschermen tegen een te hebberige grootgrondbezitter die de hele buurt terroriseert. Verre van de ideale wereld waarvan velen dromen dus. Macht en rijkdom blijken niet de enige drijfveren van Burton en bovendien vinden er bizarre en onverklaarbare gebeurtenissen plaats. De 2 huurlingen zullen bij gevolg hun handen meer dan vol hebben.
Leo’s fantasie over het ons omringende universum lijkt, net als die onmetelijke ruimte, wel oneindig. Hij schudt het ene na het andere SF-verhaal uit z’n mouw en blijft de meest bizarre wezens bedenken. Zowat altijd komen er vroeg of laat andere denkende creaturen, aliens dus, bij kijken. Wie de cover heeft bekeken, zal wel beseffen dat dit waarschijnlijk ook nu het geval zal zijn. Maar Leo zou Leo niet zijn als er niet eerst een hele resem onverklaarbare gebeurtenissen plaatsvinden vooraleer men te weten zal komen hoe de vork nu juist in de steel zal zitten.
En daar wringt het schoentje bij mij een beetje: eerlijk gezegd vind ik dat de scenarist nogal vaak uit het zelfde vaatje begint te tappen. Bij de vreemde verschijnselen die optreden, heb ik immers een behoorlijk déjà-vue-gevoel. Het omliggende verhaal, dat een mix is tussen western en science fiction, is gelukkig wel afdoende om de reeks een verdere kans te geven.
De tekeningen zijn minder houterig dan we gewoon zijn van de reeksen van deze auteur. Ze zijn dan ook getekend door Icar. Toch is de stijl die we kennen van de Werelden van Aldebaran herkenbaar. Je merkt echter wel dat de nadruk meer op het futuristische westerngehalte ligt want omgevingsfactoren en exotische fauna en flora staan duidelijk minder op de voorgrond, wat niet wil zeggen dat de lezer zich niet kan verwonderen over zekere planten, dieren en vooruitstrevende technologieën.

Besluit: geen wereldschokkende vernieuwing, maar toch een album dat bij de liefhebbers in de smaak zal vallen.