Batman Incorporated (Lion) 1 Duivelsster

Batman gaat de internationale toer op. Hij zoekt in de verschillende werelddelen helden die mee de waarden waar hij voor staat, kunnen verdedigen. Zo wordt Batman incorporated geboren. Dit lijkt allemaal zeer positief te zijn: helden die overal ter wereld mensen bijstaan. En toch is het volgende beeld dat we krijgen, Batman die op het punt staat om gearresteerd te worden en ogenschijnlijk de moed opgeeft. Hoe het zover is kunnen komen, wordt daarna verteld of toch het begin er van.

Bijna als automatische tegenreactie op Batman zijn grootse plannen, is er iemand die een duivels complot smeedt. Damian, de zoon van Batman en Talia, is de echte spil van het verhaal. Op zijn hoofd is een prijs gezet en veel huurmoordenaars gaan er voor. En er is zelfs eentje die er in slaagt om hem te doden of zo lijkt het toch. Zo wordt die moordenaar opgenomen in de rangen van Leviathan, de bende die het vuur aangestoken heeft in Gotham. Langzaamaan blijkt dat Talia, ja de moeder, achter de moordplannen zit. Zij wou van haar zoon een wereldveroveraar maken en kon het niet verkroppen dat Damian gekozen had voor zijn vader. Nu is het tijd voor wraak en de dood van Damian is slechts de eerste stap. Maar gelukkig kan Batman beroep doen op zijn internationale helden en blijkt Damian toch niet helemaal dood te zijn... maar Leviathan stoppen is toch nog wel een andere zaak dan een moord op Damian faken.

Dit is een spel op het scherp van de snee. Batman lijkt hier heel wat meer tegenstand te krijgen dan dat hij eigenlijk zelf aankan. Zal zijn ingeroepen hulp genoeg zijn? Dat is nog bang afwachten. Als het niet lukt, zal het lot van Gotham verschrikkelijk zijn. Als het lukt, kan de prijs van het succes wel eens tegenvallen. Zo een verhaal dat op eerste zicht wit-zwart is, maar bij nader inzien toch veel tinten grijs vertoond... ja zoiets kan je Morrison wel toevertrouwen. Hij slaagt met verve.

De tekeningen zijn mooi gedetailleerd: het zweet dat af en toe als parels verschijnt, de grijnzen die schrik aanjagen, de blikken die uitpuilen van angst,.. elke pagina roept een emotie op. Er wordt zoveel verteld met een blik, een houding. De sfeerschepping is uiterst geslaagd en sluit perfect aan op het verhaal.

In het kort: boeiend en spannend begin.