Merlijn - Queeste naar het zwaard 4 Mureas

In deel 3 trokken de strijdmakkers van de jonge Merlijn door het moeras van Magere Hein in een poging om eerder bij Mureas aan te komen dan de legers van Osladd, de elf. Daar kregen ze echter te maken met Swerg, de bewaker van het moeras en die was echt niet van plan de doortocht eenvoudig te maken. Het einde liet ons achter met een gevoel van ongeloof en was dan ook een cliffhanger van formaat. Dit album zou een antwoord moeten geven op de vele vragen die bij ons werden opgeworpen in ‘Swerg de vervloekte’.
In dit deel rukken de troepen van Osladd verder op naar Mureas om daar de ultieme confrontatie aan te gaan. Merlijn en z’n vrienden zullen er echter alles aan proberen doen om dit onheil te voorkomen. De gevaren op hun weg zijn echter niet min en de vraag is dus of ze op tijd zullen komen én of ze er dan zullen in slagen om het nodige weerwerk te bieden aan de overweldigende overmacht.
De nieuwsgierigen kan ik onmiddellijk geruststellen: we krijgen de antwoorden waar we naar uitkeken. Meer dan dat zelfs. Auteur Istin weet duidelijk hoe hij een goed verhaal moet aanpakken. Onverwachte ontmoetingen en niet vermoede gebeurtenissen doorkruisen regelmatig het album, waardoor dit deel voor voldoende leesgenot zorgt. Bovendien is dit boek eigenlijk een soort sluitstuk waardoor heel wat stukken afgerond zijn en de weg geëffend is voor het slotstuk van deze queeste, dat we te lezen krijgen in het vijfde en laatste deel. Het verhaal biedt niet enkel gevechtsscènes of een schier eindeloze trektocht, ook aan de gevoelens en onderlinge relaties wordt de nodige aandacht besteed, waardoor het album zeker boven de middelmaat uitstijgt.
Met het grafische werk van Demaré, ingekleurd door Cordurié, zit het duidelijk goed. Vooral in het weergeven van omgevingen is hij erg sterk. De landschappen voelen echt aan en slagen er regelmatig in om de aandacht vast te houden. Ook de actiescènes zijn indrukwekkend en prachtig getekend. Bij de gezichten daarentegen heb ik soms een ‘net niet’-gevoel omdat ze naar mijn mening net niet overtuigend en consistent genoeg zijn.

Besluit: een actievol voorlaatste album uit de reeks dat duidelijk de weg heeft bereid voor een laatste exemplaar in de reeks. Laat maar komen dat vijfde deel...