De Montefiore 2 Namaak

De strijd tussen Lanciano en Montefiore is nog lang niet gestreden; onderlinge confrontaties worden bitser en de middelen waar beide partijen naar grijpen worden hoe langer hoe harder. Dat de stiefmoeder van het hoofdpersonage is overgelopen naar de concurrentie maakt het er voor Montefiore junior allesbehalve gemakkelijker op natuurlijk...
In een wereld van glamour en glitter gaat het er soms bikkelhard aan toe. Iedereen strijdt om een zo groot mogelijk deel van de koek en jaloezie en nijd loeren constant om de hoek. Een heel ander beeld dus dan de media ons over het algemeen geven over het kruim van de modewereld. Het is ook op die, meestal onderbelichte, kant dat auteurs Betbeder en Bec ons een blik gunnen. Als je dit album leest, kan je er perfect inkomen dat het leven in de modewereld vaak allesbehalve een pretje is en dat al die glamour-boys en -girls hun leven mogen houden. Zo worden we geconfronteerd met de talloze valkuilen die er voor de jonge modellen zijn in het wereldje van de mode. Feestjes, sex, drugs,... het zijn maar een paar van de verleidingen die constant om de hoek staan te wachten om alweer een jonge deerne de ondergang in te sleuren. Zonder overdrijven verweeft de auteur ook dit gegeven in zijn verhaal. Maar zoals aangegeven in de inleiding is het ook aan de top geen pretje: er moet constant opgebokst worden tegen de concurrentie zodat het eigen bedrijf het hoofd boven water kan houden. Dat het beperken van bepaalde kosten niet altijd koosjer kan verlopen, moge duidelijk zijn.
Met andere woorden: dit verhaal biedt een gepaste mix van heel wat elementen die het album tot een boeiend geheel maken, ondanks dat er een aantal raakpunten zijn met de overbekende reeks ‘Largo Winch’. Ook hier komt een jonge kerel aan het hoofd van een invloedrijke firma en ook hij moet opboksen tegen heel wat vijanden. Er is echter veel minder harde actie aanwezig en de nadruk ligt meer op de intriges, waardoor het heel anders aanvoelt dan de reeks van Van Hamme.
De tekeningen van Del Vecchio passen goed bij dit verhaal. Ze zijn glamoureus als ze dat moeten zijn en grimmiger als de omstandigheden dat vereisen. Belangrijk daarin is dat de gezichten de juiste uitdrukkingen weten weer te geven. En de tekenaar slaagt daar uitermate goed in. Natuurlijk moet ook het vrouwelijk schoon goed tot z’n recht komen bij een dergelijk thema. Ook hier geen probleem. Wat meer is: zelfs vergane glorie zet de artiest perfect op papier. De dames in kwestie zien er ouder en minder ‘gestreken’ uit, maar je ziet toch dat ze ooit schoonheden moeten geweest zijn. Opdracht volbracht!

Besluit: dit is een uiterst geslaagd album dat door velen zal gesmaakt worden.

Wie een introductie wenst tot de reeks en het eerste album, kan terecht bij de recensie van deel 1: KLIK.