Mevrouw Livingstone 1 Mevrouw Livingstone

‘Mevrouw Livingstone’? Dit wordt dus een verhaal over de vrouw van de Schotse zendeling en een van de bekendste ontdekkingsreizigers van zuidelijk Afrika: David Livingstone? Niet dus! ‘Mevrouw’ Livingstone blijkt immers een man te zijn, die beweert de zoon te zijn van de Schotse ontdekkingsreiziger en een Congolese vrouw. Om te tonen waar zijn roots liggen, draagt hij ten allen tijde een Schotse kilt, waaraan hij dan ook z’n bijnaam te danken heeft.
Dit verhaal speelt zich af ten tijde van de Eerste Wereldoorlog, maar is allesbehalve een klassiek oorlogsverhaal geworden. Het uitgangspunt is zelfs bijzonder origineel. Velen vergeten immers dat de oorlog niet enkel in Europa werd gevoerd, maar dat de uitwassen ervan zich ook tot in het verre Afrika verspreid hebben. Het is in het Belgische Congo dat een luitenant de opdracht krijgt om het Duitse leger een slag toe te brengen. Om in dat opzet te slagen, krijgt hij de hulp toegewezen van de halfbloed Livingstone.
We zien hoe de luitenant-vliegenier langzaam een ander beeld ontwikkelt over het Afrikaanse land en z’n inwoners. De met de paplepel ingegoten overtuiging dat de kolonisatie van Afrika een goede zaak is voor de inboorlingen, die hierdoor ‘rijker’ worden, wankelt en de sympathie voor de oorspronkelijke inwoners groeit.
Het boeiende aan dit verhaal vind ik de manier waarop de auteur de visie van de blanke overheersers over hun omgeving en in het bijzonder de zwarte inwoners, naar de lezers brengt. Zonder te choqueren voel je duidelijk de minachting die de militairen koesteren tegenover de zogezegd onderontwikkelde Congolese, en bij uitbreiding zwarte, bevolking. Uitspraken in de marge maken dit pijnlijk duidelijk. Tegelijkertijd krijg je zelf meer en meer sympathie voor de onderdrukten die tegen hun wil heel wat vernieuwingen en ‘verbeteringen’ krijgen opgedrongen door de Westerse heersers.
Er worden ook een aantal aspecten van de oorlog belicht waar je anders niet echt bij stilstaat. De prille kunst van het vliegen bijvoorbeeld. Wie denkt er wel eens over na dat bommen tijdens de eerste wereldoorlog met de hand moesten gelanceerd worden vanuit de vliegende doodskisten die die toestellen op dat moment nog waren? Daartoe moesten de vliegeniers ondenkbare risico’s nemen en hun leven in de waagschaal stellen, want zij moesten immers tot vlak boven het doel komen en het nodige artillerievuur tarten, niet zelden zonder desastreuze gevolgen. Dit wordt echt erg mooi in beeld gebracht door de tekenaar.
De kunstenaar van dienst is Cassiau-Haurie, een Congolees die in België verblijft en die ons schitterende taferelen voorschotelt uit z’n thuisland. Het tekenwerk lijkt een combinatie van pentekeningen met aquarel inkleuring op doek. De structuur van schildersdoek is trouwens vaak te zien. Dit zorgt voor een ruw en oorspronkelijk gevoel dat ik erg kon smaken.

Besluit: dit afgeronde verhaal van 110 bladzijden mag er zijn! Ik heb het met volle teugen tot mij genomen en sedert m’n eerste lezing nog verschillende malen ter hand genomen! Erg mooi en aangrijpend… Een aanrader dus!

Wie nog iets meer informatie wil over de tekenaar en dit album kan terecht op de website van het Belgisch Museum voor het Stripverhaal: http://www.stripmuseum.be/nl/tentoonstellingen/de-gallery/barly-baruti-christophe-cassiau-haurie